....

Chyba na stránce: 10 Fundraising - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/stredisko/lide/personalistika/prirucka-pro-vedouci-stredisek/3538-10-fundraising"

Příručka pro vedoucí středisek

Vítejte na stránkách, na kterých najdete všechny základní informace, které potřebujete k vedení střediska, ať už ve funkci vedoucího, či člena střediskové rady. Najdete zde tematické dlaždice, které skrývají příslušné kapitoly z příručky.

Celá příručka stojí na tom, že je plná hypertextových odkazů na různé řády, směrnice, formuláře, metodiky a jiné důležité dokumenty, které vám pomohou se v dané problematice více orientovat. Právě odkazy by měly zaručit její aktuálnost, i když text může postupem doby zastarávat.

Aktuální verze Příručky pro vedoucí středisek je ze září 2020.

Obsah příručky:

10 Fundraising

Kde hledat peníze na činnost

Nabízíme úvodní vhled do fundraisingu pro všechny, kteří chtějí získat představu, jak začít – zmapovat a ujasnit si, co se získáváním peněz pro skautské aktivity souvisí a jaké jsou ty jednodušší cesty na místní úrovni.

 (článek byl editován 30. 11. 2020)

1 Vstříc fundraisingu — vstříc budoucnosti

Prvním z kroků k soběstačnosti vašeho střediska je dobré finanční řízení a průběžný drobný fundraising. Jde hlavně o průběžné získávání zdrojů pro vaši činnost a její zabezpečení do budoucna. Důležité je přitom znát své středisko, jeho potřeby a výhled na několik let dopředu (zda chceme obnovit vybavení, jak poroste členská základna, zdali budete mít dost dobrovolníků, kde se budete scházet a kde tábořit apod.) a tomu uzpůsobit finanční plánování.

 Pojem fundraising bývá chápán různými způsoby, pro účely této příručky jej definujeme takto:

Fundraising je získávání zdrojů pro naši jednotku či snižování jejích nákladů. Zdrojem mohou být peníze i materiál a náklady snižujeme, třeba když získáme dopravu od rodičů zdarma. Nejde o žebrání – dárce se stává naším partnerem a pomocníkem v naplnění poslání naší organizace.

Pojem fundraisingu chápeme tedy poměrně široce. Od přemýšlení nad členskými poplatky a pronajímáním základny po obcházení firem s projektem na stavbu nové klubovny. Středisko může začít pomalu u jednodušších zdrojů a postupně se dle svých potřeb a možností dostat až k těm složitějším. 

Nakreslili jste si někdy „koláčový“ graf zdrojů, se kterými ve středisku hospodaříte? Určitě v něm najdete velký kus členských příspěvků a poplatky, které vyberete od členů za tábor či za výpravy. Dále pravděpodobně dotace od MŠMT (skrze ústředí), města či kraje. Co ještě najdete v tom vašem?

A teď se ještě podívejte na své výdaje a hospodářský výsledek. Schválně, kolik prostředků vám zůstává na jinou než běžnou činnost (schůzky, výpravy, táboření, závody a další oddílové a střediskové akce)? Kolik peněz schraňujete na horší časy nebo na pořízení dlouhodobějšího majetku (obměna stanů, koupě sněmovního týpí, oprava střechy klubovny atp.)? Přemýšlíte o pořízení vlastní klubovny nebo tábořiště? Co když vám majitel louky, na které táboříte, nabídne pozemek k odkupu? Uvažovali jste o jeho koupi? Kde na ně budete hledat peníze? 

Právě u těchto a podobných otázek začínají úvahy o fundraisingu, tedy o získávání a šetření finančních zdrojů. Pro úspěšný fundraising je nezbytné si dobře promyslet, na co peníze potřebujete, jak je získáváte doposud a kde můžete hledat další možnosti.

S fundraisingem nezačínejte bezmyšlenkovitě, jen tak za účelem získání více peněz. Mělo by mu předcházet společné zamyšlení nad dlouhodobými potřebami střediska (směřujete k vlastní klubovně nebo tábořišti?), nebo aspoň nad těmi krátkodobými (zejména od ostatních zjišťujte, co by bylo užitečné udělat, kdybyste měli peníze). Ujasnění si vašich plánů, potřeb a nápadů vám pomůže dobře využít příležitosti a „neplýtvat“ penězi v situacích, kdy je musíte rychle utratit - vždyť skaut je hospodárný!

 

Aktivita 

Pro ověření vaší finanční stability je dobré si klást i další otázky, například:

  • Vytváříme si ve středisku dlouhodobou finanční rezervu, kdyby se stalo něco nepředvídatelného?
  • Snažíme se průběžně si odkládat prostředky na budoucí potřeby (výměna většího vybavení, opravu klubovny, …)?
  • Kdyby nyní přišla nabídka na tábořiště, o které stojíme (třeba za 160 tisíc Kč), co bychom dělali?
  • Plánujeme v dlouhodobém horizontu (naše představy, rezervy, rozpočty, postupné navyšování členských příspěvků, poplatků za tábor, …)?

 A dále:

  • Zmapujte si vaše zdroje a doplňte, jak moc jsou tyto zdroje v dalších letech (ne)jisté.
  • Sestavte si seznam toho, na co potřebujete peníze, s uvedením pořadí nezbytnosti.
  • Rozhodněte, jak velkou chcete mít finanční rezervu a na co.

 

2 Mnohé zdroje leží na dosah — stačí se rozhlédnout

Pokud máte jasno, na co a kolik zdrojů budete potřebovat, můžete se pustit do jejich získávání. Začněte u těch, které už máte k dispozici, jako jsou členské příspěvky či vaše klubovna a vybavení (s jejichž efektivním využíváním lze také pracovat). Nezapomínejte ani na ty drobné, ale snadno získatelné. — Jaké zdroje se vám nabízejí? V zásadě je můžeme rozdělit na vlastní a cizí.

Vlastní

Zdroje, které máme více pod kontrolou (stanovíme jejich výši) a můžeme je lépe ovlivňovat, nazýváme zdroji vlastními. Měli byste s nimi nakládat velmi šetrně a platit z nich spíše rozvojové věci, které nelze hradit odjinud. (vlastním zdrojům a těm jednodušeji získatelným cizím se věnuje tato část kapitoly Fundraising)

Cizí

Prostředky získané z dotací, z grantů od obcí, darů od soukromých či firemních dárců nazýváme cizí zdroje. Cizí jsou, protože je získáváme jinak než svou vlastní činností. Účel těchto prostředků je většinou vázán na nějaký konkrétní projekt. (projektovému financování se věnuje následující část kapitoly Fundraising)

 

Aktivita

Nejlepší náklady jsou ty, které nemusíte vůbec vynaložit – skaut je hospodárný, neplýtvejte tedy. Pomůže vám v tom Audit současných výdajů a příjmů - několik otázek pro začátek:

  • Máme peníze ve správné bance a šetříme za poplatky?
  • Jsme zapojeni do Skautské energie a šetříme za energie?
  • Spoříme na mimořádné situace?
  • Navyšujeme pravidelně členské příspěvky v závislosti na svých potřebách?
  • Můžeme pronajímat klubovnu, tábořiště nebo materiál?
  • Pořádáme ziskové akce pro veřejnost?
  • Umíme si říct o finanční či materiální podporu rodičům?

 

Rezervy/spoření na mimořádné situace

Přemýšlíte o koupi tábořiště? Chcete obměnit podsady? Zvyšujete “rezervu”? Pokud chceme střádat peníze do budoucna, potřebujeme ušetřit vlastní zdroje. To lze buď snížením nákladů, nebo získáním grantů a darů (viz část 3 kapitoly Fundraising). Obecně platí, že co lze, měli bychom platit z jiných peněz, než vlastních. Ty bychom si měli nechávat na horší časy. Vlastní zdroje mají tu nespornou výhodu, že je, narozdíl od účelově vázaných grantů, můžeme využít kdykoliv a na cokoliv.

Zvažte cílené vytváření strategické rezervy, jak to dělají například některé skautské kraje. Díky rezervě jsou připraveni na různé situace:

  • kofinancování – kraje, které znají potřeby svých oddílů, vědí, na co potřebují získávat peníze, a objeví-li se vhodná grantová výzva, mají k ní vlastní kofinancování,
  • výpadek zdrojů či kombinování dotačních zdrojů proti sobě (vícezdrojové financování),
  • krizové situace, ve kterých se jednotky ocitnou – například záplavy, vyhoření klubovny,
  • zálohy a zápůjčka – například na koupi tábořiště,
  • ručení - za dluhy jednotek ručí přímo nadřízená jednotka do výše 100 tis. Kč (čl. 47 stanov).

Rezervu na tyto mimořádné události tvoří některé skautské kraje dlouhodobě a v rozpočtu je kromě provozní rezervy pamatováno i na tvoření tohoto „fondu“ pro pomoc jednotkám, tedy třeba i vám. U vás může být cílem tvorby rezervy třeba spoření si na tábořiště, větší rekonstrukci klubovny, výpadek dotací či obměnu podsad.

Členské příspěvky jsou nejsnadnějším, ale zatím nedoceněným zdrojem.

Mnohá střediska s nimi však dostatečně nepracují. I jejich nepatrné navýšení může pomoci při vytváření rezervy na horší časy. Zároveň lze odstupňovat jejich výši nebo nabídnout dobrovolné navýšení. Některá střediska vybírají členský poplatek včetně peněz na výpravy či projekty a dostávají se na částky okolo 1 500 Kč.
Je vhodné každoročně výši členských příspěvků promyslet podle rozpočtu a plánu na další rok. Nečeká vás projekt, kvůli kterému stojí za to příspěvky zvýšit? Nezvedly se ceny energií? Nemáte stejnou výši příspěvků už deset let jen tak ze zvyku? Tvoříte dostatečnou rezervu?
Rodiče a nejbližší příbuzní jsou nejpřirozenější podporovatelé, s tou nejsilnější možnou vazbou na mladší členy. Zkuste v období registrace udělat schůzku s rodiči a vysvětlit jim, na co jsou jejich peníze za registraci využívány. Zvlášť tuto schůzku doporučujeme při výraznějším zvyšování příspěvku. Pokud budou rodiče vědět, za co platí, zpravidla s tím nebudou mít problém. Za zvážení také stojí sleva pro sourozence či nabídka rozložení platby do více splátek.

Příklad

Některá střediska mají také dobrou zkušenost s „dárcovským“ členským příspěvkem. V dopise o výši příspěvku či osobně rodičům sdělí, že registrace je pro člena na rok např. 700 Kč a pokud chtějí přispět středisku větší částkou, mohou zaplatit dobrovolně navýšenou registraci 1500 Kč za člena. Někteří rodiče více zaplatí rádi, zvlášť pokud jejich děti schůzky baví. Pravděpodobnost, že rodiče zvolí „dárcovskou“ registraci, zvýšíte popsáním jasného projektu, na který peníze potřebujete.

 

Ukázka dopisu střediska Hiawatha: 

Dopis rodičům k registraci

 

Efektivní využívání majetku a běžných aktivit

Akce a majetek vám mohou také přinést finance.

1. pronájem kluboven a/nebo materiálu

Vaši klubovnu můžete za poplatek nabídnout jiným oddílům či spřáteleným organizacím, ať už k využití přes týden na schůzky, nebo na víkendovou výpravu – je-li tomu klubovna uzpůsobena (na výpravě si bude muset oddíl přinejmenším uvařit a mít k dispozici sociální zázemí). Skautské jednotky čas od času dělají různé semináře, a pokud budete mít na svých stránkách nebo na Křižovatce nabídku vašeho prostoru, mohou se vám ozvat.

Ke klubovnám a správě základen vydal Junák – český skaut dva metodické materiály, ve kterých najdete další informace: Metodický list – Nájmy a vše kolem a Metodický list – Správa základny.

Máte-li ve středisku vybavení, které by si ostatní mohli chtít půjčit, je tu další možnost zisku prostředků. Střediska často k zapůjčení nabízejí dataprojektory, hangáry, stroje na výrobu placek nebo třeba soupravu na hraní softballu.

Než s půjčováním začnete, stanovte si odpovědnou osobu a pravidla. Jak na to se dočtete v článku na Křižovatce.

2. akce, které pořádáte (tábor, příměstké tábory, plesy, …)

Výpravy a akce plánujete vyrovnaně, ale mohou skončit i ziskem. Pokud na ně nevyužíváte dotace a máte to domluveno s rodiči, můžete ho využít pro další činnost.

Když plánujete běžné oddílové akce, přemýšlíte také o věcech, které na nich využíváte z vašeho majetku? Máte v rozpočtu nějakou položku, která toto zohledňuje? Pokud z každé akce koupíte něco malého, z větších akcí pak možná i něco většího, nebudete po letech muset řešit, z čeho zaplatíte celkovou obnovu oddílového majetku (celty, nářadí, buzoly, GPS, …).

Pokud pořádáte akce pro veřejnost, jako jsou strašidelné lesy, příměstské tábory, dětské dny atp., můžete na ně využít dotaci na akce pro neorganizovanou mládež. Akce nesmí být zisková, ale za dotaci je možné pořídit materiál, který využijete i jinde, třeba masku čerta, lano či terč na lukostřelbu.

 

Drobné aktivity k získávání financí zvenčí — malá vítězství na dosah ruky

Pokud děláte něco konkrétního, na co lze dobře získávat finance, oslovte dárce, i když peníze nutně nepotřebujete. Začnete tím zavádět vnitřní kulturu (pravidelného) získávání menších prostředků, ale dárci si na vás také začnou zvykat a chápat lépe, že i skauti potřebují jejich pomoc.

Příklady aktivit k získání peněz

  • Vánoční besídka se seznamem dárků od rodičů
  • Dohoda s obcí o dobrovolných činnostech pro rozvoj obce namísto platby nájmu za klubovnu
  • Sběr surovin
  • Tombola na skautském plese (tombola je hazardní hra, takže než se do ní pustíte, konzultujte to s odborníkem)
  • Veřejná sbírka prostřednictvím předmětů (například prodej limonády nebo nealkoholického punče před Vánoci) - zde ale pozor na pravidla.

S dárci je pak dobré komunikovat pravidelně. Další informace k jednoduchému získávání peněz pro středisko i k péči o dárce najdete v metodice k fundraisingu. Nebojte se o tom, že vaše středisko něco potřebuje, mluvit s okolím a s rodiči – jen pokud o potřebách budou vědět, mohou vám pomoci.

 

3 Píšeme projekt a pouštíme se do získávání zdrojů zvenčí

Na co myslet, než se pro fundraising z vnějších zdrojů rozhodnete?

Předtím než se pustíte do skutečného fundraisingu z vnějších zdrojů, zeptejte se „Proč ho vlastně chceme dělat?”. Doporučujeme zamýšlet se nad tím, co středisko potřebuje, s celou střediskovou radou, třeba při tvorbě rozpočtu. Můžete vymyslet několik projektů, na které by se hodily peníze, a zároveň tak být připraveni, když město vypíše mimořádnou dotaci. Pokud budete mít vše sepsané, budete moci na náhle vypsanou dotaci od města pružně zareagovat. Opět platí, že bude nutné, aby to co si „vymyslíte“, někdo zařídil. Nezapomínejte tedy určit, kdo bude za jednotlivé projekty odpovědný, kdo další se jim bude věnovat a v jaké míře.
Poté, co si stanovíte účel, následují další otázky: Kolik peněz potřebujeme? Který projekt je nejdůležitější? Kdo bude tahounem projektu? Jaké zdroje se na náš projekt nabízí – kdo mohou být naši dárci? Jak jim poděkujeme? Jakou pověst má firma, od které peníze přijmeme?

Jaké jsou hlavní vnější zdroje, po kterých se můžete poohlédnout?

  • dotace,
  • granty obcí a krajů,
  • dary,
  • crowdfunding,
  • granty nadací a další.

Sledujte facebookovou skupinu Zdroje pro skauty, kde přinášíme aktuální tipy. Sdílet je zde můžete i vy a budeme rádi, když se pochlubíte a inspirujete ostatní, co a jak ne/dělat.

Dotace jsou dobré, mají však i svá ale

Dotace zaměřené na naši hlavní činnost jsou pro nás ideální (například dotace na práci s dětmi a mládeží ve volném čase). Stačí tak jen sepsat to, co pravidelně děláme, případně uspořádat nějakou speciální akci s dětmi a získat na to prostředky. Tím si pomůžeme, aby naše činnost byla pestřejší a lepší.
Často jsou však vyhlášené programy, které nemusí přesně odpovídat vašim plánům a prioritám. Pak je potřeba řádně si rozmyslet, zda je takový program pro vás vhodný. Neměli byste upozadit vaši běžnou činnost a „vyčerpat“ časoprostor činovníků, proto se vždy nezapomeňte ptát, zda zisk dotace „stojí za to“. Zda vám to opravdu něco přinese (program díky ní bude pestřejší, zajímavější, lepší…) a zda vás to jen neodvede od vašich hlavních cílů.

Na co si u dotací dát ještě pozor?
Průběh grantového řízení - každé grantové řízení má trochu jiný průběh, nicméně základní kroky jsou stejné:

  1. Záměr
  2. Příprava projektové žádosti
  3. Psaní žádosti - tvorba projektu
  4. Odeslání žádosti
  5. Výsledek
  6. Realizace projektu
  7. Ukončení projektu

Podrobnosti jednotlivých kroků a na co si dávat pozor najdete ve zvláštním článku.

Pozor na skládání zdrojů
Peníze většinou nezískáte v plné výši a budete muset zdroje skládat (pozor, některé zdroje kombinovat lze a jiné ne).

„Skautské“ dotace

Dotace můžete získat především přes ústředí Junáka – českého skauta, jež je získává hlavně od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Jsou jimi zejména:

  • provozní dotace (poskytována automaticky všem střediskům skrze dotační vyhlášky skautských krajů, není třeba o ně žádat),
  • investiční dotace (investice do nemovitostí),
  • dotace na opravy a údržbu nemovitostí (opravy nemovitostí – žádost na nadcházející rok se podává zpravidla na podzim),
  • dotace na neorganizovanou mládež (pořádání akcí pro „neskautské děti a mládež“ – žádost na nadcházející rok se podává zpravidla na podzim),
  • dotace na vzdělávací akce (jejich pořádání),
  • dotace na nově zakládané oddíly a
  • dotace na strategii v oddílech.

Kromě provozních dotací jsou ty ostatní projektové, což znamená nutnost o ně zvlášť ústředí požádat. Podívejte se na aktuální Směrnici k dotacím na letošní rok.
Zajímejte se i o to, jak má nastavenou dotační vyhlášku váš skautský kraj (na co přispívá a za jakých podmínek). V minulých letech kraje rozdělovaly dary například na rádcovské akce.

Dotace a granty obce či kraje

Obce jsou jedním z našich nejpřirozenějších partnerů. Místní finanční zdroje (z rozpočtu obcí či krajů) jsou tak zdroji, které je možné získat poměrně lehce v místě vašeho působení. Některá střediska mají nastavenou dlouhodobou spolupráci se svou obcí a získávají finance na provoz či činnost pravidelně. Nezapomínejte proto na stálou komunikaci s vedením obce. Pro první písemný kontakt můžete využít třeba tento vzor dopisu s žádostí pro starostu obce. Před písemným kontaktem je ale dobré si se zástupci obce neformálně pohovořit, pozvat je na vaši akci a na žádost je “připravit”.

Větší města vypisují své vlastní dotace či granty na činnost s dětmi a mládeží. Obvykle to znamená vytvořit projekt, uskutečnit akci a předložit vyúčtování. Zpravidla je také nutné archivovat účetní doklady týkající se akce. U těchto dotačních a grantových programů se musíte řídit nastavenými pravidly, ale i ta stojí za to zkusit ovlivnit. Díky dlouhodobému snažení a připomínkování se to povedlo například brněnským skautům.

Kde hledat výzvy
Sledujte internetové stránky vaší obce a kraje, případně i skautského okresu a kraje. Nebojte se zeptat na svém skautském kraji, budou mít jistě přehled o možnostech dotací a grantů.

Dary a příspěvky osob a firem

Dalším častým způsobem získání finančních prostředků je darování. Dárce bezplatně (a bez protislužby) převádí majetek obdarovanému. Získat dar může být obtížné, ale je to možnost, která pro vás může být v mnoha situacích nejvhodnější. Zpravidla dar získáváte přímým oslovením těch, kteří s vámi sympatizují nebo mají podobné hodnoty. — Koho je dobré jak kontaktovat?

Rodiče
Rodiče jsou skupinou, která má obvykle zájem vám pomoci (jak jste četli už výše), záleží však také na tom, jak úzce s nimi spolupracujete. Nejvíce je asi oceníte v krizových situacích, kdy vám přispěchají na pomoc, pokud jim dáte rychle vědět. Dále můžete například využít dobrovolně navýšené registrační příspěvky, které jsou zmíněné v předchozí části kapitoly Fundraising.

Rodiče můžete také poprosit o darování či půjčení různého materiálu (starší utěrky na tábor, nádobí, vozíky), ale i o pomoc s opravou klubovny, naprogramování webu či stavbou tábora. Rodiče vám mohou také otevřít dveře do společností, kde pracují, a poté podpořit vaši žádost. Ač je kontaktování rodičů velmi snadné, zkuste vymyslet vhodnější příležitost pro oslovení, než je vyzvednutí dítěte po schůzce. Může to být třeba střediskové grilování s rodiči, schůzka s rodiči před táborem či vánoční besídka.

Fyzické osoby
Pokud oslovíte člověka náhodně na ulici, je pravděpodobnost příspěvku velmi malá, proto vybírejte takové osoby, které mohou se skautingem a jeho myšlenkami sympatizovat. Mohou to být například bývalí členové, rodiče bývalých členů, případně lidé zabývající se ochranou přírody, výchovou dětí apod.

Firmy
Úspěšně oslovit firmu a získat od ní podporu není maličkost. Na straně druhé je možné ji požádat o finance i materiál. Pokud vaši žádost podpoří některý zaměstnanec, výrazně se zvyšuje vaše šance. Plošné oslovování nekonkrétními dopisy nebo e-maily naopak nevede k úspěchu. Pokud budete potřebovat uzavřít smlouvu ať s firmou, nebo kýmkoli jiným, můžete využít například tyto vzory:

Smlouva – peněžní dar – vzor
Vzor dopisu s žádostí pro firmu

Aktivita

Při hledání a vybírání si vhodného partnera k oslovení, vám mohou pomoci odpovědi na následující otázky:

  • Čím jsme pro daného partnera zajímaví?
  • Co mu můžeme nabídnout?
  • Komu již tento partner dal peníze a kolik?
  • Budeme moci žádost o finanční příspěvek u daného partnera opakovat nebo půjde o jednorázový dar? Tedy budeme s daným partnerem spolupracovat dlouhodobě nebo jen jednorázově?
  • Jak se daný partner prezentuje navenek?
  • Jak dobrý kontakt máme na osobu, která rozhoduje?
  • Jak mnoho úsilí a počátečních financí je třeba pro získání finančních prostředků od daného partnera?
  • Je někdo, od koho peníze nepřijmeme?

 

Crowdfunding, on-line dárcovství a skautfunding

Při získávání vnějších zdrojů můžete také zkusit získat prostředky skrze některé crowdfundingové/darovací on-line platformy, tedy vybírání peněz od větší skupiny jednotlivců. Základem úspěchu na těchto platformách je angažovanost v komunitě, která vás může podpořit, a dobrá komunikace s ní.

Crowdfunding – od slova „crowd“ (skupina, dav) a „funding“ (financování) – znáte asi přes platformy jako je Hithit, Startovač, Nakopni mě. Je založen na obchodním vztahu mezi předplatitelem produktu/služby a plátcem – objednatelem. Řídí se obchodním právem. Provozovatel portálu vybírá provizi z vybrané částky (například provize na Hithitu je zpravidla 9 % plus náklady na dárky a jejich distribuci). Pro získání financí je zapotřebí dosáhnout cílové částky v pevně daném časovém limitu. Pokud nedojde k dosažení cílové částky, zaslané částky se předplatitelům vrací. Pozor při stanovování cílové částky - k nákladům projektu je zapotřebí přičíst náklady na „odměny“ a jejich distribuci. 

Oproti tomu darování (třeba přes portály Darujme, Daruj správně) je poskytnutím daru podle občanského práva. Nadace Via provozuje dárcovský portál darujme.cz. Jde o technický prostředek, který umožňuje vytvořit webovou stránku s aplikacemi na placení. Na rozdíl od crowdfundingu (Hithit, Startovač) se zde nenabízejí dárky a cílovou částku není nutné dosáhnout, dokonce je možné ji v průběhu projektu změnit. Všechny dary získává organizace, která vytvořila projekt (například tedy Junák – český skaut, z. s.).

Registrovaným organizacím (náklady jsou vstupní poplatek a roční poplatek) umožňuje vytvářet dárcovské projekty (oprava klubovny, koupě tábořiště, výjezd do zahraničí). K dárcovským projektům může každá osoba vytvářet dárcovskou výzvu (tzv. „peer to peer fundraising“ – sami se obracíme na konkrétní osoby, které nás znají a mohou naši věc podpořit).

Typickou dárcovskou výzvou jsou narozeniny (vyzvu přátele, aby místo dárků k narozeninám podpořili nějakou dobrou věc – např. opravu klubovny nebo třeba i cestu na jamboree). Jiným druhem dárcovské výzvy může být nějaký sportovní výkon. Například si určím nějakou trasu, kterou pojedu na kole, a vyzvu přátele, aby za každý ujetý km věnovali 10 Kč na podporu projektu stejně jako u narozeninové výzvy. Navíc v průběhu cesty dělám on-line kampaň, ve které se porovnává, jak daleko jsem na cestě a jak daleko jsem s výběrem částky. Kampaň má být zajímavá, aby ji moji přátelé nejen podpořili finančně, ale aby jí také sdíleli a tím rozšiřovali okruh potenciálních dárců.

Protože skautská střediska dosud obvykle nedělají průběžný fundraising a sbírají jen v případě konkrétní potřeby, nabízí Skautská nadace Jaroslava Foglara zprostředkování dárcovských projektů (říkáme mu novotvarem „skautfunding“) s tím, že vybranou částku (98 %, případně i dofinancování 2 % administrativních nákladů a možný „matching,“ tedy znásobení části prostředků) dostanete po skončení jako nadační příspěvek. Výhodou je, že se nemusíte registrovat na portál Darujme, odpadá vám administrativa daňového potvrzení o přijatých darech. Skautské nadaci JF zůstávají kontakty na dárce pro další fundraising. Kontakt: jester@skaut.cz.

Skautská nadace Jaroslava Foglara

Skautská nadace Jaroslava Foglara, kterou Junák spoluzaložil v roce 2002, podporuje projekty směřující k podpoře výchovy v duchu skautských ideálů. Nadace vedle šíření Jestřábova odkazu a skautfundingových projektů (viz výše) podporuje hlavně financování zázemí skautských oddílů a středisek. Sledujte web www.skautskanadace.cz a nepropásněte její výzvy.

Fond nemovitostí

Junák – český skaut má Fond nemovitostí, jehož cílem je podpora pořizování pozemků a staveb. Ústřední orgány dlouhodobě podporují získávání nemovitého majetku nezbytného pro skautskou činnost do vlastnictví jednotek.

Prostředky z Fondu nemovitostí Junáka (FNJ) lze čerpat v podobě:

  1. účelově vázaného daru – organizační jednotka jej bude moci využít výhradně k nákupu nemovité věci do svého vlastnictví,
  2. bezúročné půjčky.

Půjčku je možné poskytnout na pořizování, údržbu a obnovu nemovitých věcí v majetku organizačních jednotek. O délce splatnosti půjčky rozhoduje komise fondu, v běžných případech nepřekračuje 10 let.

4 Jak dárce oslovit a jak o ně pečovat

Rozhodnete-li se žádat o peníze, ať už v grantových řízeních, ale především pak od konkrétních fyzických osob či firem, čeká vás několik důležitých kroků, které je dobré promyslet a žádný z nich nevynechat ani nepodcenit. Detailnější popis celého postupu najdete v článku na Skautské křižovatce, tady jen v bodech:

  1. Připravte si nebo aktualizujte svůj projekt.
  2. Inspirujte se, jak mluvit o sobě a tom, co vlastně děláte.
  3. Zjistěte, kdo a proč rád přispívá.
  4. Komunikujte citlivě a důsledně.
  5. Vymyslete, jak se dárcům poděkovat.

 

Pamatujte, že:

  • „Lidé dávají dary lidem, ne organizacím“ = osobní žádosti jsou nejúspěšnější.
  • Na prvním místě stojí kontakty, přátelství, až pak fundraising. Je také osvědčenou strategií neorientovat se při navazování kontaktů pouze na vrcholový management, ale věnovat pozornost i referentům, řadovým zaměstnancům apod.
  • Spolupráce znamená brát a zároveň dávat.
  • Průběžným informováním veřejnosti o našich aktivitách a úspěších podnítíme ostatní ke spolupráci.
  • Vůči sponzorům buďme vždy pravdiví, upřímní a otevření.
  • Nejdůležitější slovo je „děkuji“. Může mít různé formy počínaje děkovným dopisem přes osobní rozhovor, pozvánku na střediskovou akci, uspořádání večírku pro sponzory aj.
  • Když získáme podporu, mělo by být naší snahou dělat věci správně, včas a spolehlivě (s ohledem nejen na další možnou spolupráci, ale i s ohledem na pověst střediska).

 

5 Daňové souvislosti

Středisek se v souvislosti se získáváním peněz dotýkají právní a daňové záležitosti, které je třeba vnímat a řešit nejlépe předem.
Pomineme-li členské příspěvky či dotace přerozdělované hnutím, jsou nejčastějším finančním zdrojem pro střediska přijaté dary od fyzických či právnických osob. Darování je situace, kdy dárce bezplatně (a bez protislužby) převádí majetek obdarovanému. O dar se jedná pouze v případě, že za obdržený dar není požadovaná žádná protislužba. Není rozhodující, jak je převod prostředků nazýván ve smlouvě, ale jaký je skutečný obsah smlouvy.
Pokud se zavazujeme k protislužbě, jde o platbu za službu, případně reklamu, nikoli dar. Doporučujeme vždy před uzavřením smlouvy (i jiné než darovací) konzultovat situaci s hospodářem nebo dalšími odborníky.
K daru není třeba písemná smlouva. Výjimkou jsou situace, kdy potřebuji mít doložen, že je nyní majetek můj, například u nemovitostí při zápisu do katastru.
V metodickém listě k darům naleznete podrobnější charakteristiku darů, postupy jejich účtování, zákonné požadavky na jejich evidenci a dopad na daňovou problematiku při uzavření jiné smlouvy než darovací. Daňové problematice střediska se pak ve větší míře věnuje samostatná kapitola příručky pro vedoucí středisek - kapitola 9 Základy hospodaření.

 

Co z této kapitoly nezapomenout?

  • Pro úspěšný fundraising je nezbytné si dobře promyslet, na co peníze potřebujete, jak je získáváte doposud a kde můžete hledat další možnosti. Mnohé zdroje leží nadosah - stačí se rozhlédnout.
  • Začněte s vytvářením rezerv na mimořádné situace.
  • Členské příspěvky jsou nejsnadnějším, ale zatím nedoceněným zdrojem.
  • Základem je efektivní využívání majetku a běžných aktivit.
  • Pokračujte drobnými aktivitami, jako jsou besídky, tomboly, jarmarky, sběry a sbírky.
  • Zapojte rodiče.
  • Dotace pomohou, mají ale svá ale. Nezapomeňte skládat zdroje - dopočítávat do 100 %.
  • Při sbírání peněz pomůže portál darujme.cz a poradí Skautská nadace Jaroslava Foglara.
  • Fundraising je především komunikace a navazování vztahů.

 

Sledujte pravidelně:


Otázky k zamyšlení

  1. Jaké zdroje využívá naše středisko pro svoji činnost? Jaká je jejich (ne)jistota v dalších letech?
  2. Máme sestaven seznam věcí, které chceme/ potřebujeme v budoucnu do střediska pořídit? Ideálně i s prioritizací potřeb.
  3. Tvoříme si finanční rezervy pro případ mimořádných situací nebo pro případ větších investicí?
  4. Kdy naposledy jsme provedli v našem středisku audit současných příjmů a výdajů?
  5. Máme sestaven seznam potenciálních partnerů? Aktualizujeme jej? Máme někoho kdo by se o fundraising na středisku staral dlouhodoběji?
  6. Jak spolupracujeme s rodiči, bývalými členy, obcí? Jsou dostatečně informovaní o našich aktivitách a potřebách? Budeme je moci oslovit, když bude třeba?

 


Hodně štěstí při fundraisingu!

 

 

Autoři: Pavel Trantina – Goblin,Hana Pechoušková– Karamela a další

 Více informací najdete v samostatné příručce Začínáme s fundraisingem.

 

(článek byl editován 30. 11. 2020)

 

 

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 1604x

Práce s článkem

0
kladných hlasů

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.
  Nahlásit chybu