....

Chyba na stránce: 06 Podpora výchovy na středisku - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/stredisko/lide/personalistika/prirucka-pro-vedouci-stredisek/3533-06-podpora-vychovy-na-stredisku"

Příručka pro vedoucí středisek

Vítejte na stránkách, na kterých najdete všechny základní informace, které potřebujete k vedení střediska, ať už ve funkci vedoucího, či člena střediskové rady. Najdete zde tematické dlaždice, které skrývají příslušné kapitoly z příručky.

Celá příručka stojí na tom, že je plná hypertextových odkazů na různé řády, směrnice, formuláře, metodiky a jiné důležité dokumenty, které vám pomohou se v dané problematice více orientovat. Právě odkazy by měly zaručit její aktuálnost, i když text může postupem doby zastarávat.

Aktuální verze Příručky pro vedoucí středisek je ze září 2020.

Obsah příručky:

06 Podpora výchovy na středisku

K čemu se kloní tvá mysl, to poroste

„Řídit a zajišťovat skautskou výchovu dětí a mládeže v daném místě a garantovat její úroveň a kvalitu.“ Takto ukotvuje poslání střediska organizační řád. Kapitola nabízí cesty, jak tuhle obecnou formulaci naplnit v praxi. Najdete zde nejen popis skautské výchovné metody a výchovných nástrojů, ale také náměty, jak skautskou výchovu v oddílech podporovat.

(článek byl editován 30. 11. 2020)

Podpora skautské výchovné metody v oddílech 

Vedoucí střediska podporuje využívání skautské výchovné metody. 

  1. Dokáže ve spolupráci s výchovným zpravodajem analyzovat, kde je v užívání SVM jeho jednotka/oddíly silná-slabá, a umí poskytnout základní podporu pro její využívání.
  2. Umí podpořit využívání SVM ve výchovné činnosti.

Vedoucí střediska podporuje práci s výchovnými cíli oddílů v rámci jednotky.

  1. Je si vědom toho, že jako vedoucí střediska je zodpovědný za podporu výchovy v oddílech. Garantuje práci s výchovnými cíli v oddílech, podporuje v tomto smyslu činnost vedoucích oddílů. Umí nastínit plán, jak chce v rámci své jednotky výchovu podporovat. 
  2. Je schopen zhodnotit výchovné plány oddílů, poskytnout na ně zpětnou vazbu a pomoci s jeho tvorbou či úpravou.

 Skautská výchovná metoda závazně charakterizuje skautskou výchovu. Vychází ze zásad stanovených zakladatelem skautského hnutí, které byly ověřeny více než sto lety praxe i poznatky moderní pedagogiky. Vedoucí střediska garantuje její využívání v oddílech a podporuje její použití zejména:

  • využíváním skautské výchovné metody na střediskových akcích,
  • sledováním jejího používání v oddílech (při návštěvách oddílových akcí, v oddílových plánech, …),
  • směřováním, zpětnou vazbou a podporou jednotlivých vedoucích podle potřeby jejich oddílu (většinou formou neformálního rozhovoru či konkrétními kroky, např. doporučením literatury, kurzu, návštěvy v jiném oddíle),
  • vyčleněním prostoru pro diskusi o jejím využívání v oddíle na poradách a na akcích střediskové rady,
  • podporou učení a sdílení vedoucích o jejím používání,
  • konzultuje plány činnosti oddílů,
  • vede oddíly k pravidelnému používání hodnocení kvality oddílů nebo semaforu jako nástroje pro jejich sebereflexi a postupné zlepšování.

Skautská výchovná metoda je založena na sedmi základních prvcích, které dohromady tvoří provázaný, nedělitelný systém.

 

Slib a zákon

Vedoucí střediska garantuje, že jmenuje takové vůdce, kteří se upřímně snaží naplňovat hodnoty obsažené ve slibu a zákonu, kteří rozumí jejich významu a důležitosti pro výchovu a kteří s nimi aktivně pracují v činnosti oddílu.

Tip
  • Výchovný zpravodaj nebo ty uspořádejte výměnu zkušeností na téma práce se zákonem a slibem v oddíle v rámci části střediskové rady. Příznivá atmosféra může být na výjezdní poradě u ohně.
  • Doporučte zajímavou literaturu či audio (např. Nikdy nekončící dobrodružství, Příběhy ke skautskému slibu a zákonu). 
  •  Podporujte vedoucí v účasti na kurzech a seminářích, kde se se slibem a zákonem pracuje (např. Za obzor, LŠ PROTOS, ELŠ, Trignis a další).
  • Dbejte na to, aby členové střediskové rady ztělesňovali skautské hodnoty a žili jimi. Podporujte je v osobním růstu a pomáhejte jim překonávat překážky, které jim brání v naplňování jednotlivých bodů zákona či slibu.

 

Učení se zkušeností

Vedoucí střediska garantuje, že oddíl nabízí holkám a klukům takový program a prostor k seberealizaci, který je baví a z něhož se současně přirozeně učí, a to jak ve věcech praktických, tak ve věcech mezilidských vztahů. Vhodnou formou jsou aktivity, při kterých vyzkouší něco nového, něco náročného, něco mimo obvyklé komfortní prostředí (v něm člověk mnoho nových zkušeností nezíská). Dále vedoucí střediska garantuje, že vedoucí oddílů podporují reflexi činnosti samotnými skauty a skautkami, což je vede k nalézání odpovědí na otázky typu: „Co příště udělám jinak, abych zvládl podobnou věc lépe?“ nebo „Jaké poučení ze hry si odnáším do běžného života?“ Nemusí to být pouze populární zpětnou vazbou, ale zejména obecným nastavením oddílu, kdy je „normální“ snažit se zlepšovat a učit se díky opakování či zažité zkušenosti. A k učení se zkušeností v každé situaci vede vedoucí střediska taktéž vedoucí samotné. Vytváří prostředí, kde je chybování a růst na základě zkušenosti získané z poučení běžné. Tím však nejsou myšlena závažná základní pochybení ani opakování stejných chyb. Je jim v této dovednosti příkladem.

Tip
  • Výchovný zpravodaj nebo ty konzultujte s vůdci plán akcí na rok a dbejte, aby oddíly pořádaly dostatečný počet výprav a dostatečně dlouhé tábory do podmínek omezujících „civilizační komfort“.
  • Diskutujte v části střediskové rady o tom, jak se v oddílech daří holkám a klukům poskytovat prostor pro činnosti a odpovědnost (stavba tábora, plánování a zajišťování nákupu do táborové kuchyně, samostatné vaření atd.) a učení se z těchto činností.
  • Diskutujte v části střediskové rady o tom, jak se vůdcům daří podporovat ponaučení se z vlastní praktické i vztahové zkušenosti u rádců, členů i u nich samotných.
  •  Diskutujte se zástupcem střediska, jak se vám osobně daří provádět reflexi situací, které vaše činnost obnáší, a jak se vám daří z nich poučit.

 

Družina

Vedoucí střediska garantuje, že vůdcové pracující s výchovnou kategorií skautek a skautů vnímají družinové uspořádání jako základ oddílové činnosti, a garantuje takové uspořádání oddílů, které umožňuje realizovat družinový systém. Tam, kde není družinový systém tradicí (například tam, kde oddíly mají věkově smíšené družiny od vlčat po skauty, i když podmínky umožňují více věkově vyrovnané družiny), usiluje o jeho vznik a poskytuje podporu v jeho zavádění. Dále se společně s výchovným zpravodajem snaží oddílům poskytnout maximální podporu v práci s družinovým systémem. Například organizací rádcovského kurzu, podporou roveringu motivujícího starší rádce, zajištěním klubovních prostor, oporou oddílům při právních a bezpečnostních otázkách souvisejících s vedením družin mladšími rádci. V oddílech vlčat a světlušek podpoří práci se šestkovým systémem; zajistí, aby vedoucí rozuměli rozdílu mezi družinami a šestkami. 

Tip
  • Doporučte vedoucím ke čtení metodiku Družinový systém. Nasměrujte je na stránky věnované workshopům k družinovému systému - ds.skauting.cz
  • Věnujte část střediskové rady sdílení dobré praxe na témata: výběr a výchova rádců, odpovědnost a podíl rádců a rádkyň na fungování oddílu, oddílová rada, rádcovská družina, rádcovské kurzy, apod.
  • Dbejte na to, aby rádci a podrádci byli plnohodnotnými členy oddílových rad a aktivně se podíleli na řízení oddílů. 
  • Zjišťujte, kolik prostoru mají družiny v oddílech pro samostatnou činnost bez zásahu dospělých. Zjišťujte, nakolik k této činnosti aktivně přispívají i kluci a holky - řadoví členové družin, a zda nestojí úplně na rádcích. 
  • Pokud jsou družiny ve vašich oddílech soutěživé, podpořte pořádání skautských závodů či mezidružinových klání na úrovni střediska. 
  • V oddíle s hraničním počtem členů poskytněte vůdci podporu pro zavedení a využívání nejdůležitějších principů družinového systému.
  • Podporujte vedoucí ve vysílání rádců na rádcovské kurzy a rádcovská setkání ve vašem okolí.
  • Uspořádejte střediskové (večerní či víkendové) setkání rádců.
  • Pokud družiny historicky vedou dospělí či starší roveři, hledejte společně s vůdci oddílů způsob, jak vést družiny rádci a rádkyněmi, kteří jsou členům družiny věkově blízcí.

 

Symbolický rámec

Vedoucí střediska garantuje, že vedoucí ve výchovné činnosti vhodně využívají práci se symbolickými rámci. Zakročí, jsou-li používány nevýchovné příběhy, symboly a vzory. Podporuje využívání skautské symboliky a jde příkladem. S výchovným zpravodajem poskytují vedoucím radu a zpětnou vazbu.

Tip
  • Doporučte vedoucím ke čtení metodiku Symbolický rámec podle 3. B.
  • Věnujte část střediskové rady výměně zkušeností se symbolickými rámci, podpořte jejich využívání.
  • Diskutujte s vedoucími o rizicích spojených s využitím symbolických rámců  (například využití celotáborové hry jako převažující náplně táborové činnosti).
  • Umožněte oddílům uzpůsobit klubovní prostory podle oddílového symbolického rámce.
  • Nastavujte na střediskových akcích standard ve využívání skautské symboliky (kroje, rituály, …).
  • Zamyslete se nad symbolickým rámcem pro celé středisko (název, znak, střediskový pokřik, vlajka, atd.) a vhodně s nimi pracujte na střediskových akcích. 

 

Příroda

Vedoucí střediska garantuje, že vůdcové podnikají převážnou většinu výprav a akcí do přírody a že tábory probíhají v přírodním prostředí s minimálním využitím elektřiny a běžného civilizačního komfortu. Garantuje, že vedoucí nepoužívají přírodu pouze jako kulisu pro činnost, ale že vedou členy oddílu k lásce k ní a k praktickému jednání, které z tohoto vztahu vyplývá.

Tip
  • Doporučte vedoucím ke čtení metodiku Příroda kolem nás.
  • Konzultujte s vedoucími plán akcí s ohledem na dostatek akcí v přírodě a pomozte jim najít vhodná místa (tábořiště). 
  • Podpořte vedoucí v hledání cest, jak s přírodou aktivně pracovat v činnosti. Neměla by být pouhou kulisou pro hry, které k ní nemají žádný vztah. 
  • Diskutujte, jak snížit dopad provozu klubovny, konání střediskové akce či tábora na životní prostředí.
  • Navhrněte oddílům zapojení do Oddílových patronátů či spolupráci s organizacemi pro ochranu přírody a krajiny ve svém okolí. 
  • Ve spolupráci s Ekologickým odborem uspořádejte na středisku seminář o práci s přírodou jako výchovným prvkem. Využijte nabídky Vzdělávání na klíč. 

 

Program osobního růstu

Vedoucí střediska garantuje, že vedoucí cílí na všestranný rozvoj a pěstování doživotního návyku osobního rozvoje členů oddílu v souladu s posláním skautingu. Garantuje používání podpůrných nástrojů, jako jsou stezky, odborky, výzvy, závody a jiné. Garantuje, že vedoucí mají přehled o oficiálně nabízených nástrojích a způsobu jejich využití, což nevylučuje vytváření nástrojů vlastních či upravených.

Tip
  • Zajímejte se, jak v oddílech fungují stezky a odborky. Používají je? Co by jim pomohlo? Podporujte oddíly v zavádění stezek a odborek.či ve snaze o její změnu, pokud jim nevyhovuje.
  • Doporučte místa, kde se vedoucí mohou o stezkách a odborkách více dozvědět. Například: Elixír, videotutorial, kompetence skautské výchovy, weby jednotlivých nástrojů (stezky vlčat a světlušek, stezky skautů a skautek, vlčci a světýlka, odborky, …)
  • Zapojte do společné střediskové akce úkoly ze stezek a odborek. Zeptejte se oddílů, které úkoly jim nejvíce pomohou.
  • Vytvořte prostor, kde vedoucí mohou sdílet svoje potřeby pro práci se stezkami a odborkami. Uspořádejte v rámci střediskové rady burzu osvědčených aktivit, kterými jsou v oddílech plněny stezky a odborky.

 

Dospělí průvodci

Vedoucí střediska garantuje dostatečné a kvalitní vedení oddílů (tzn. vybírá a jmenuje vedoucí, garantuje vzdělání a formaci vedoucích). A obdobně podporuje i další osoby, kteří se na vedení oddílu podílejí. Dále vytváří na středisku prostředí, kde zkušenější nabízejí podporu méně zkušeným a kde je běžné mluvit spolu s respektem. Prostřednictvím vedoucích garantuje tento standard také v oddílech a vůči mladším členům oddílů. Svým přístupem k členům oddílů jde příkladem.

Tip
  • Doporučte svým vedoucím kvalitní lesní kurz nebo jinou vzdělávací a motivační akci za hranicemi střediska a okresu. Rozšíříte tím střediskové obzory.
  • Podporou vzniku a činnosti roverského kmene si můžete vytvořit „zásobárnu“ budoucích činovníků a vedoucích.
  • Podporujte takový přístup ke klukům a holkám v oddílech, který jim poskytuje co největší prostor pro vlastní činnost. Dospělí dohlížejí na plnění náročnějších úkolů, ale nevykonávají je za holky a kluky. Například pokud tábor staví či bourají rodiče, ptejte se, proč to nezvládnou holky a kluci z oddílu. 

 

Zapojení do společnosti

Vedoucí střediska garantuje, že oddíly i samotné středisko nestojí vně společnosti a je její aktivní součástí. Snaží se o to, aby aktivity jeho členů směřovaly k utváření lepšího světa a to nejen samotným rozvojem jeho jednotlivých členů s myšlenkou o výchovu aktivních občanů, ale i aktivním zapojováním různých společenství do vlastní činnosti (od zapojení rodin skautských členů, přes obec, různé další spolky až po rozměr světový, a to nejen v rámci skautské komunit, ale i těch mimoskautských). Vedoucí střediska vytváří příležitosti k tomu, aby se oddíly mohly aktivně zapojovat zejména v místě svého bydliště, a vytváří proto jako statutární orgán dobré výchozí podmínky.

Tip
  • Zajímejte se, co se děje u vás v obci (jděte na jednání zastupitelstva, přečtěte si zápis) a přemýšlejte, kde by byl vhodný průnik vašich aktivit. 
  • Vytvářejte dobré vztahy s obcí a dalšími spolky, se kterými můžete pracovat na společném projektu, nebo kde žádáte o finanční podporu (vhodnou formou může být zaslání střediskového PéeFka, pozvání na vámi organizovanou akci, nebo nabídka zapojení vašich členů na jejich akcích). 
  • Přemýšlejte, kde lze v místě, ve kterém působíte, využít vaši činnosti k pomoci, sblížení se a vzájemnému učení (např. pořádání dětského dne, plesy, úklidové či zkrášlovací aktivity obce apod.)
  • Doporučte svým vedoucím k přečtení příručku o tom, jak dobře (participativně a reflektivně) uspořádat akci, která má prospívat okolí: Skautský dobrý skutek: Jak na to (a proč)!
  • Vybídněte vedoucí k ohodnocení činnosti svého oddílu za pomoci Globálního kompasu (v tomto ohledu je relevantní zejména oblast Oddíl součástí okolního světa). 
  • Doporučte svým vedoucím k přečtení články ze skautských časopisů - po zadání hesla „aktivní občanství“ najdete jedno specializované číslo časopisu Skauting, plus řadu dílčích článků napříč skautskými periodiky. 
  • Vytvářejte platformy pro setkávání rodin a přátel vašeho střediska (návštěvy tábora, brigády, bazárek skautského vybavení, sbírka domácích marmelád a sirupů před tábory). 

 

Výchovné nástroje

Vedoucí střediska aktivně podporuje využívání výchovných nástrojů organizace. 

  1. Má přehled o tom, jaké výchovné nástroje existují a její je jejich smysl a provázanost v kontextu výchovného systému Junáka. Dbá na motivaci oddílů k využívání stezek, cestiček, odborek, výzev, časopisů, metodických publikací a dalších nástrojů hnutí. 
  2. Umí z úrovně jednotky pomoci oddílům při zavádění práce s jednotlivými výchovnými nástroji. 

 Mezi naše základní výchovné nástroje patří:

  • Stezky pomáhají oddílům s všestranným rozvojem kluků a holek od benjamínků (pěšinky), přes vlčata a světlušky až po skauty a skautky. Zároveň usnadňují plánování celoroční činnosti i konkrétních schůzek a akcí. 
  • Výzvy a projekty jsou klíčovými nástroji roverského programu. Výzvy jsou osobní zkoušky, které si roveři tvoří a plní samostatně a které rovery vedou k osobnímu rozvoji. Projekty jsou skupinovou obdobou výzev. Umožňují společně pracovat na větších úkolech a vedle osobních dovedností rozvíjet i ty týmové.
  • Odborky umožňujípodpořit skauty, skautky, rovery i rangers v jejich konkrétních zájmech a propojit je s oddílovou činností. Navíc při zapojení patronů a patronek napříč střediskem můžete podpořit mezioddílové vztahy či nabídnout smysluplnou službu roverům a rangers. Odborkám pro světlušky a vlčata se říká vlčci a světýlka.
  • Časopisy jsou výchovným nástrojem, který posiluje sounáležitost se skautským hnutím a práci s ostatními výchovnými nástroji. Každá věková kategorie má svůj časopis, který vychází jednou za dva měsíce (BenJáMína, Světýlko, Skaut, Roverský kmen). Objednává se společně s registrací. V případě registrace nového člena před běžným termínem na začátku roku může nováček dostávat časopis, nicméně hradí jej středisko (z vybraného registračního příspěvku neodváděného na VOJ).
  • Postupové závody – Svojsíkův závod (pro skauty a skautky) a Závod vlčat a světlušek jsou příležitosti, jak se setkat s dalšími oddíly, obohatit oddílový program a zároveň otestovat spolupráci družin a dát jim i vedoucím zpětnou vazbu. Závody se konají každý rok. Vždy se však střídá Svojsíkův závod a Závod vlčat a světlušek: tedy pro danou věkovou kategorii se akce koná jednou za dva roky.. Základní kola se konají v dubnu až květnu, krajská v červnu a celostátní v září.
  • Zahraniční aktivity jsou cenným výchovným nástrojem umožňující poznávat nové kultury a jiné země a rozvíjet schopnost komunikovat. Svoje uplatnění nachází zejména u roverského věku, ale nejen u něj.
  • Rádcovský zápisník je příručka pro všechny rádce a rádkyně, která jim pomáhá při vedení družiny a jejich rádcovském rozvoji.
  • Roverský začátek je stručné seznámení s roveringem a základními nástroji roverského programu. Vysvětluje myšlenkové základy roveringu, ukáže ucelený obrázek o roverském programu i praktické informace, které pomohou na roverské cestě.Na základě rozhodnutí vedení oddílů či střediska je možné Roverský začátek nechat zaslat začínajícím roverům a rangers příslušného věku (zaslání hradí oddíl či středisko).
  • Roverský diář je pravidelná příloha Roverského kmene, která kromě praktického diáře pro celoroční skautskou činnost nabízí konkrétní informace a inspiraci k roverské činnosti na aktuální rok (projekty, výzvy, kurzy, akce a mnohé další).

Kromě výše uvedených základních výchovných nástrojů je možné mnohé další k programu najít na webu, v metodikách či na setkání vedoucích:

  • Web k programu na skautské Křižovatce, na kterém lze nalézt všechny informace k výchovným nástrojům, ať již podle nástrojů, či podle věkových kategorií.
  • Metodiky nabízí návody a teorii k tématům, kterými by se měl vedoucí zabývat, a mnoho nápadů na aktivity.
  • Setkání vedoucích oddílů, jako jsou například Elixír či Poradní skála, mohou vůdcům oddílu pomoci v orientaci ve výchovných nástrojích. Výchovnému zpravodaji pomůže Setkání výchovných zpravodajů. Vedoucím středisek a dalším činovníkům střediskové rady je určen Helpdesk
  • Lidem, kteří připravují v oddílech program, pomůže například web Chystám program, appka Rádcoherník, či další pomocníci přehledně na radce.skaut.cz

  

Optimální nastavení oddílů

Vedoucí střediska usiluje o optimální nastavení počtu oddílů, jejich členů a přechodů mezi oddíly. 

  1. Uvědomuje si, že skladba a vzájemná interakce oddílů je důležitým faktorem pro dlouhodobou udržitelnost jednotky. 
  2. Dokáže analyzovat situaci, pojmenovat a učinit kroky, které povedou ke zlepšení (např. sloučení oddílů, prechody členů, rozdělení početného oddílu na dva).

 Jak dosáhnout optimálního nastavení oddílů ?

Podporujte roverskou věkovou kategorii. 

  • Garantujte vznik roverského programu (pokud není koedukovaný, hledejte způsoby, jak jej provázat s partnerským kmenem opačného pohlaví).
  • Garantujte dostatek prostoru pro seberozvoj a službu roverů v kontrastu s prací pro oddíly.

Podporujte oddíly v práci s družinovým systémem. 

  • Zkušení odrůstající rádci a rádkyně jsou potenciálem pro aktivní činovníky a činovnice.

Sledujte členskou základnu v oddílech. Včas analyzujte příčiny úbytky členů oddílů a reagujte na ně.

  • Sledujte, jestli není potřeba vzniku nového oddílu. Pokud je, pomozte ho založit. Přečtěte si, jak na to.
  • Zapojte dospělé nováčky. Využijte materiály, které postupně vznikají zde.
  • Pomáhejte promýšlet přechody lidí mezi jednotlivými výchovnými kategoriemi. Inspirací vám může být článek ve Skautingu z dubna 2016.
  • Připomínejte riziko „vykrádání“ programu vyšších kategorií nižšími (využijte např. články ve Skautingu z prosince 2018 a listopadu 2015)
  • Garantujte zamezení vzniku věkové mezery například podporou náborů.

Další užitečné informace o složení střediska a spolupráci činovníků naleznete v samostatné kapitole pro vedoucí střediska - kapitola 5 Personalistika.

 

Nadoddílová perspektiva

Vedoucí střediska je v pravidelném kontaktu s vedením oddílů, má představu o jejich fungování a činnosti. Oceňuje výchovnou práci činovníků střediska.

Ví, že je potřeba udělat si čas na rozhovor s vedoucími a jejich pomocníky. Jezdí navštívit oddíly na jejich tábory, akce. Snaží se naslouchat i vhodnými formami ocenit činovnickou práci na poli výchovy.

Snažte se věnovat pozornost oddílům a jejich činnosti, být s nimi, pozorovat, snažit se pochopit a vyslechnout. Jak na to prakticky?

  • Nejlépe mějte schopného výchovného zpravodaje či více zpravodajů (dívčí, chlapecké, pro vzdělávání a další – možných přístupů je řada, ale základem jsou schopní lidé, více v další podkapitole).
  • Zkrátka se snažte vědět, co se v oddílech děje!  Setkávejte se s vedením oddílů a oddílovými radami. 
    • Před předáním oddílu se s novým vedoucím sejděte, povídejte si o jeho plánech, …
    • Slavnostně jmenujte nové vedoucí. Vytvořte si z toho rituál.
    • Pravidelně pořádejte setkání s vedoucími.
    • Uspořádejte neformální setkání (společnou grilovačku, večeři, …).
    • Navštivte všechny tábory. 
    • Jezděte na střediskové akce, využijte prostor si neformálně povídat (např. při jídle).
  • Podporujte vzdělávání činovníků.
  • Nabízejte a podporujte supervize (osobně, skrze výchovného zpravodaje či profesionální).
  • Buďte připraveni vyslechnout a reagovat na složitější situace, například úraz na táboře, šikanu v oddíle, odchod většího množství členů atp.

 

Výchovný zpravodaj

Vedoucí střediska zná a rozumí roli výchovného zpravodaje.

Ví, že mu výchovní zpravodajové mohou významně pomoci s podporou výchovy na střediscích. 

Jde ti při čtení této kapitoly hlava kolem z množství úkolů, které máš jako vedoucí střediska ve vztahu k výchově na starost? Neboj se práci rozdělit. Jistě ve svém týmu najdeš někoho, kdo zvládne uspořádat výměnu zkušeností s používáním skautské výchovné metody v oddílech, kdo v oddíle dobře pracuje se stezkami a může inspirovat ostatní, nebo kdo se dobře vyzná ve skautských kurzech a mohl by ostatním vedoucím a roverům nějaké doporučit. Pokud takového člověka jmenuješ výchovným zpravodajem (dále jen VýZ) a přidělíš mu příslušnou funkci ve SkautISu, získá díky tomu podporu, která mu podporu výchovy trochu usnadní. 

Existuje samostatná sekce výchovných zpravodajů na Křižovatce, kam jsou pravidelně přidávány novinky pro snazší uchopení této pozice. Najdete tam také řadu podpůrných materiálů, zejména Metodiku pro výchovné zpravodaje, která ve větším detailu rozvádí i oblasti jen letmo nastíněné v této kapitole. Na ústředí se o podporu výchovy a výchovných zpravodajů stará koordinátor/ka s e-mailem: podporavychovy@skaut.cz.

 

Středisko s výchovným zpravodajem

Pro práci výchovného zpravodaje je třeba vytvářet prostor. Základem je koordinace vedoucího střediska, výchovného zpravodaje a zbytku střediskové rady tak, aby nároky na jednotlivé vedoucí oddílů (časové i obsahové) nepřesahovaly jejich kapacity. Co všechno může výchovný zpravodaj dělat je uvedeno v jeho Popisu činnosti, ale spíše se společně dohodněte na prioritách vycházejících z konkrétních potřeb vašich oddílů, než abyste se snažili obsáhnout úplně všechno. 

Tip
  • Zaveďte pravidelné schůzky s VýZ.
  • Zamyslete se nad vzájemnou spoluprací a zeptejte se VýZ, jakou podporu a pomoc by od střediskového vedoucího a SRJ potřeboval.
  • Na základě zmapování střediska, které VýZ provede, společně zhodnoťte výchovnou činnost střediska a stanovte výchovné cíle pro další rok. Cíle představte ostatním členům střediskové rady a požádejte je o spolupráci při jejich plnění.
  • Podporujte funkci VýZ a jeho činnost na střediskových radách a u vedoucích oddílů.
  • Pomozte VýZ se zavedením výchovných částí střediskových rad.
  • Podporujte vzdělávání a seberozvoj VýZ (například účastí na speciálních vzdělávacích akcích pro VýZ).
  • V případě potřeby VýZ mu zprostředkujte kontakt s VýZ z vyšších OJ.
  • Vyčleňte ze střediskového rozpočtu peníze na vzdělávací aktivity (viz kapitola v metodice Jak na vzdělávání) – účast lidí na vzdělávacích akcích, zakoupení literatury na středisko, podpora seminářů, které VýZ pořádá.

 

Středisko bez výchovného zpravodaje

Popis činnosti výchovného zpravodaje ukazuje přínos VýZ na středisku, který může na sebe převzít několik úkolů střediskového vedoucího. Proto je třeba se ještě jednou zamyslet, zda opravdu není ve středisku nikdo, kdo by mohl tuto pozici zastávat. Je to ideální pozice pro bývalé oddílové vůdce, kteří předali oddíl a mají spoustu výchovných zkušeností, které by mohli předávat dále. Nebo třeba pro bývalé členy oddílových rad, kteří všední oddílové činnosti již trochu odrostli, mají odpovídající zkušenosti a zároveň potřebný nadhled. Je dobré, když se celá středisková rada zamyslí, zda je někdo vhodný nenapadá.

A pokud někdo funkci zastává neoficiálně, je třeba ji zadat do skautISu, jedině tak se dostanou veškeré podpůrné materiály výchovné činnosti k VýZ.

A do třetice, pokud není na blízku žádný VýZ, vedoucí střediska musí rozdělit potřebné úkoly mezi členy střediskové rady a zajistit jejich průběžné plnění

Na co se zaměřit, pokud ve středisku není výchovný zpravodaj:

  • Zaveďte výchovnou část střediskových rad, která nabídne vůdcům prostor, aby si mohli navzájem sdílet informace o tom, co právě řeší v oddílech po výchovné stránce, a mohli si být sami navzájem podporou. Konzultujte oddílové plány činnosti a bavte se o naplňování skautské výchovné metody. Řešte střediskové, ale i oddílové akce po výchovné stránce. Každý člen střediskové rady se může stát garantem jednoho tématu, který pak samostatně s oddíly řeší, a na výchovné části střediskových rad pak shrne své výsledky. 
  • Zaveďte vzdělávací část střediskových rad, konzultujte během ní možnosti dalšího vzdělávání a sdílejte zkušenosti z navštívených kurzů. Udržujte si tak přehled o kvalifikacích vedení oddílů.
  • Konzultujte s vedoucími oddílů stav výchovy v oddílech na individuální bázi a zjišťujte, jakou podporu by potřebovali.
  • Zajistěte či iniciujte konání střediskových rádcovských kurzů.
  • Vyčleňte ze střediskového rozpočtu peníze na vzdělávací aktivity.
  • Nezapomeňte, že existují podpůrné nástroje pro výchovné zpravodaje, které mohou využít i vůdci středisek, jako například:

 

 Rovering na středisku

Vedoucí střediska podporuje vznik roverského programu zaměřeného na sounáležitost, seberozvoj a službu. 

  1. Rozumí charakteristikám roveringu a ví, že roverský program je příležitostí pro formování mladých lidí, zároveň také důležitým prvkem pro výchovu budoucích činovníků. Uvědomuje si výhody a rizika roverského kmene na středisku.
  2. Dokáže aktivně podpořit roverskou činnost na středisku. 

 

Přemýšlíte, jak podpořit vaše rovery ve středisku?  Nebo chcete vylepšit stávající stav? Potom se podívej na tipy, které vám mohou ulehčit práci:

  • První (k)roky roverského kmene - příručka, ve které najdeš praktické rady pro zakládání roverských kmenů nebo střediskových roverských společenství. Příručka obsahuje zkušenosti od těch, kteří kmeny zakládali. Své si v ní najdou i roveři a rangers, kteří mají již fungující kmen - příručka totiž obsahuje nápady a inspiraci do roverské činnosti. 
  • Vzdělání na klíč - uspořádej ve svém středisku program zaměřující se na to, jak začít s rovery nebo jaké možnosti vůbec roverský svět nabízí. Více informací najdeš na křižovatce (jednotlivé programy se mohou průběžně doplňovat).
  • Roverský rozcestník - místo, na kterém najdeš přehledně vše o roveringu - roverské kurzy, sociální sítě, roverské akce a mnohé další. Najdeš na něm také informace o roverském programu. 
  • Chystám program - sdružuje (nejen) roverské programy, které využiješ na schůzkách, výpravách i táborech. Skvělé je, že u každé aktivity uvidíš výchovný cíl, takže hned víš, k čemu aktivita směřuje.
  • Roverská metodika - je určena pro všechny, kdo se chtějí zabývat roveringem – ať už pracovat s rovery a rangers ve skautském oddíle, založit a vést roverský kmen, rozvíjet rovering na regionální úrovni, nebo se roverům věnovat na celostátních kurzech a akcích. Je také pro všechny aktivní rovery a rangers, kteří o roveringu přemýšlejí a chtějí přispět k rozvoji vlastního roverského společenství.

Kam můžeš vyslat rovery ve středisku? Jaké jsou vůbec roverské akce?

  • Setkání roverských zpravodajů - na kterém je možnost sdílet zkušeností, inspirace, ... mezi roverskými zpravodaji a roverským odborem.
  • Roverská porada - víkendová akce pro všechny se zájmem o rovering, kde je prostor jak na inspiraci do vlastní roverské činnosti, tak na řešení celostátních roverských témat. 
  • Velké roverské akce jako je např. OBROK, MIQUIK, a další..
  • Lokální roverské akce - kalendář menších lokálních roverských akcí
  • Zahraniční možnosti - pro aktuální přehled sleduj facebookovou stránku Mezinárodní skauting.

 

Podpora výchovy ve Strategii 2022

Cílem strategie je pomoci směřovat prostředky a energii organizace k naplňování svého poslání. Středisko je v naplňování strategie v tomto smyslu důležitým článkem.  

 Podle Strategie 2022 spočívá hlavní úloha středisek v podpoře výchovy zejména v těchto oblastech:

  • Posilovat fungování družinového systému jako základního stavebního kamene skautské výchovné metody, podpořit vzdělávání rádců.
  • Zaměřit se na udržení většího množství členů v roverské výchovné kategorii a rozvíjet její programovou náplň.
  • Vybudovat aktivní síť výchovných zpravodajů na všech úrovních organizace. Definovat jejich jasné poslání jako podpory oddílových vůdců na poli výchovném, vzdělávacím a personálním.
  • Být schopní poskytnout zpětnou vazbu k fungování organizačních jednotek na všech úrovních organizace.

Řadu konkrétních námětů na podporu výchovy z úrovně střediska najdete např. ve velkém inspiromatu vytvořeném na valném sněmu ve Velkém Meziříčí.

 

Závěrem

Oblast výchovy není jednoduchá, nedá se na ni uplatnit stoprocentně platný jednotný postup. Chce to mít oči otevřené, být připravený k naslouchání, zajímat se o lidi kolem sebe, ptát se. Na tento úkol člověk nemusí být sám. Může mít k sobě zástupce, výchovného zpravodaje, vysloužilé vedoucí oddílu, současné vedoucí oddílu a mnohé další. Odměnou je pak spokojenost a správné směřování holek, kluků i vedoucích.

 

 

Co z této kapitoly nezapomenout

  • Skautská výchovná metoda je základním kamenem naší činnosti. Vedoucí střediska má za úkol zajistit její používání v oddílech, ale také na střediskových akcích.
  • Je vhodné, aby střediska měla k dispozici výchovného zpravodaje. Výchovný zpravodaj především bdí nad používáním skautské výchovné metody v oddílech, podporuje oddílové vedoucí, iniciuje jejich vzdělávání a téma výchovy a vzdělávání přináší na střediskové rady. Vedoucí střediska výchovného zpravodaje podporuje. Pokud tato funkce ve středisku neexistuje, úkoly, jež z ní vyplývají, zastává právě vedoucí střediska.
  • Optimální věkové i početní nastavení oddílů v rámci celého střediska napomáhá k efektivnímu využití družinového systému i dalších prvků skautské výchovné metody, nastavení vhodné úrovně programu i zajištění přechodů mezi kategoriemi.
  • Nezapomeňte na podporu roverů ve vašem středisku - pomozte jim se v roverském světě zorientovat a nasměřovat je k postupnému přebírání zodpovědnosti za svůj seberozvoj. K tomu vám pomohou různé nástroje týkající se roverů a rangers. Právě podporou této výchovné kategorie si vychováte své nástupce.

 

Otázky k zamyšlení:

1. Jak se promítá skautská výchovná metoda v programu našich oddílů a střediskových akcí?

2. Jaké výchovné nástroje se v našem středisku používají a jak? Které výchovné nástroje nepoužíváme a proč? Jak může vedoucí střediska podpořit jejich zavedení?

3. Pro střediska s výchovným zpravodajem: Jaké úkoly u nás plní výchovný zpravodaj? Odpovídají potřebám oddílů a doporučené náplni této role?

4. Pro střediska bez výchovného zpravodaje: Jak a kdo u nás zajišťuje úkoly, kterými by se měl zabývat výchovný zpravodaj? Jak můžeme podpořit vznik této role v našem středisku?

5. Máme v našem středisku R&R? Jak s nimi pracujeme? Myslíme i na jejich osobní rozvoj? 

6. Jak priority našeho střediska v oblasti výchovy navazují na Strategii 2022? Čím nás může Strategie inspirovat a v čem nám může pomoci?

 

 

Autoři: Pavla Sýkorová – Gymi, Petra Vacková – Péťa, Kristýna Koutenská – Vilík, Franziska Rosalie Soukupová – Hvězdička, František Šereda – Moulin, Denisa Sochorcová, Ondřej Kupka – Dick

Revize: Pavla Sýkorová - Gymi, Ludmila Dobrozemská - Liduš, Markéta Musilová - Blecha, Martina Hanyková, Jaroslav Petřík - Australan, Michal Holobrádek - Majkl, skupina ochrany dětí

 (článek byl editován 30. 11. 2020)

 

Vedoucí střediska podporuje využívání skautské výchovné metody. 
Dokáže ve spolupráci s výchovným zpravodajem analyzovat, kde je v užívání SVM jeho jednotka/oddíly silná-slabá, a umí poskytnout základní podporu pro její využívání.
Umí podpořit využívání SVM ve výchovné činnosti.
Vedoucí střediska podporuje práci s výchovnými cíli oddílů v rámci jednotky.
Je si vědom toho, že jako vedoucí střediska je zodpovědný za podporu výchovy v oddílech. Garantuje práci s výchovnými cíli v oddílech, podporuje v tomto smyslu činnost vedoucích oddílů. Umí nastínit plán, jak chce v rámci své jednotky výchovu podporovat. 
Je schopen zhodnotit výchovné plány oddílů, poskytnout na ně zpětnou vazbu a pomoci s jeho tvorbou či úpravou.

 

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 1055x

Práce s článkem

0
kladných hlasů

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.
  Nahlásit chybu