....

Chyba na stránce: K čemu vychováváme: Kompetence skautské výchovy - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/oddil/program/obecne/4375-kompetence-skautske-vychovy"

K čemu vychováváme: Kompetence skautské výchovy

K čemu vychováváme: Kompetence skautské výchovy

Kompetence je souhrnné označení pro znalost, dovednost nebo postoj, kterého chceme ve výchově svěřených holek a kluků dosáhnout. Jinými slovy, zde slovo kompetence znamená výchovný cíl. Slovo „kompetence“ používáme, abychom uchopitelněji pojmenovali, čeho chceme dosáhnout při výchově v oddílech.

Aby každý oddíl nemusel složitě vymýšlet, čeho všeho by při výchově měl dosáhnout, formulovali jsme soubor dvaceti čtyř kompetencí. Věříme, že právě tyto kompetence jsou pro skautskou výchovu (od světlušky a vlčete až k roverovi a rangers) ty nejdůležitější. Najdeš je zde na Křižovatce na skaut.cz/kompetence-skautske-vychovy. Jsou členěny do 6 oblastí výchovného programu, toto rozdělení už známe ze současných stezek a z metodik: Co umím a znám, Kdo jsem, Moje kamarádství, Můj domov, Svět okolo nás, Příroda kolem nás. Stejné rozvržení se objeví i v podpůrných materiálech pro upravenou stezku, která vyjde letos v létě. Jak navazují tyto oblasti na skautskou výchovnou metodu, principy a poslání? Ukážeme si to na pěti kompetencích týkající se Přírody kolem nás.

Jedním z bodů skautské výchovné metody je Příroda. Pod tento bod spadá například: přespávání v přírodě, ochrana vzácných druhů a mnoho dalšího. Kompetence jsou konkrétnější a zároveň nám říkají, na co všechno bychom neměli zapomenout. 

Kompetence odráží vývoj kluků a holek. Co je přesně třeba zvládat, v každé věkové kategorii, definují tzv. projevy.

Projevy zvládnutí kompetence u skautů a skautek navazují na projevy zvládnutí téhož u světlušek a vlčat.

K čemu můžu využít kompetence skautské výchovy v oddíle?

Konkrétní příklady toho, jak nám mohou kompetence pomoci při práci v oddíle.

  • Chcete si zkontrolovat, jestli ve vašem programu nechybí něco důležitého? Pohledem na kompetence můžete zjistit, jestli je váš program opravdu všestranný.

Zkuste si to hned! Přečtěte si všech 24 kompetencí a vyberte tři, které rozvíjíte v oddíle přirozeně (na tradičních akcích, oblíbenými programy apod.). Poté najděte tři, které se ve vašem programu vyskytují méně.

  • Chcete zjistit, co mají kluci a holky zvládat? Kompetence, přesněji jejich projevy, pro vás mohou být nápovědou. Ukážeme si to na příkladu ohledně krizových situací. Odpovědi najdete v podoblasti Buď připraven u kompetence Je připraven na různé situace včetně krizových. Projevy kompetence pro věk skautů a skautek jsou:
    • Orientuje se podle mapy a dalších pomůcek v neznámém terénu.
    • Zná zásady první pomoci a dokáže je v případě potřeby využít.
    • Ví, jak si poradit v různých situacích včetně krizových. Jednodušší nečekané situace již zvládá řešit.
  • Podobně pomůžou i u vlčast a světlušek. Například zkontrolujete, že program tzv. "nevykrádáte". Tedy že tvoříte program přiměřený věku vlčat a světlušek a nevyužíváte takopvý, co by se hodil až pro skauty a skautky.

A jak souvisí kompetence se stezkami či ZVaSem?

Jak již ostatně napovídá úvodní odstavec, autoři a autorky výchovných nástrojů vycházejí z toho, co je obsaženo v kompetencích. Nejvíce jich najdeme právě ve stezkách – jde totiž o nástroj všeobecného rozvoje, a tak tam jsou kompetence ze všech oblastí. Kde se kompetence ve stezce nacházejí, nám může napovědět právě samotný název oblastí a podoblastí stezky. Ke každé podoblasti totiž přísluší právě jedna kompetence.

Příklad: Ve stezce v oblasti Co umím a znám najdeme podoblast Praktický život. Úkoly jsou vytvořeny tak, aby pomáhaly rozvíjet kompetenci „V běžném životě je samostatný a zvládne se postarat o sebe i ostatní“. která se v rámci Kompetencí skautské výchovy nachází také v podoblasti Praktický život.

Setkáme se s nimi ale i třeba ve ZVasu nebo v chystané příručce Svět vlčat a světlušek.

Jak mi kompetence pomohou se stezkou?

Když už víme, jak kompetence skautské výchovy souvisí se stezkami, můžeme se podívat na další tipy na to, jak nám mohou pomoci v oddíle:

  • Chci si trochu upravit úkol ze stezky, ale nechci minout nic důležitého. Nevyhovuje vám úkol ve stezce? Chcete si jej upravit a zároveň mít jistotu, že stále bude naplňovat cíle skautské výchovy? Mrkněte, k jaké kompetenci se váže! Použijte kompetenci jako tahák při úpravách.
  • Chci si upravit velký kus stezky, třeba celou oblast nebo dokonce celou stezku? Nebo dokonce vytvořit vlastní? I to je možné! Pomůžou vám kompetence. Pokud s nimi při tvorbě budete pracovat, pomůžou vám s tím, co by ve stezce mělo být.

 

Budou projevy i pro starší rovery a rangers nebo benjamínky?

Soubor dvaceti čtyř kompetencí je shodný pro všechny výchovné kategorie. Projevy kompetencí jsou v tuto chvíli hotové pro skautský věk, věk vlčat, světlušek a žabiček a mladší roverský věk. Aktuálně  pracujeme na projevech kompetencí pro staršíší rovery a rangers a benjamínky, v letošním roce můžete očekávat jejich vydání.

Vodácké kompetence

Pro vodácké oddíly platí i další 4 kompetence (nadjete ke stažení níže).  Vodácké doplňky jsou sestaveny tak, aby děti daného věku získaly potřebné schopnosti a dovednosti k plnohodnotné vodácké činnosti oddílu. 

Shrnutí

Dobrý oddíl pochopitelně může fungovat i bez toho, že by vědomě používal kompetence. Všestranně rozvíjet kluky a holky je možné například pomocí stezek a ostatních nástrojů. Je však dobré vědět, že kompetence skautské výchovy existují a k čemu nám jsou dobré. Pojďme si to shrnout:

  • Kompetence je znalost, dovednost nebo postoj daného člověka. Kompetence skautské výchovy používáme v naší organizaci, abychom si ujasnili, co je ve výchově důležité. Pomáhají zpřesnit to, co je ve skautské výchovné metodě, principech a poslání. Můžeme si je představit jako 24 velkých cílů, kterých chceme dosáhnout.
  • Kompetence skautské výchovy existují pro všechny věkové kategorie. Projevy (konkrétní cíle) jsou zatím rozepsané pro skauty a skautky a vlčata, světlušky a žabičky.
  • V oddíle mi mohou pomoci, pokud si chci zkontrolovat, že v programu oddílu nic nechybí nebo zjistit, v čem mám vlastně skauty a skautky rozvíjet.
  • Dále je můžu využít při práci se stezkou a ostatními nástroji. Například pokud si chci stezku upravit.
  • Kompetence si můžeš stáhnout v tomto článku.

 

Máte dotazy ohledně kompetencí? napište na martina.hanykova@skaut.cz

Martina Hanyk

ová

koordinátorka projektu Revize stezky

O kompetencích jste si také mohli přečíst v časopisu Skauting:

O projevech pro vlčata a světlušky a žabičky: https://casopis.skauting.cz/co-maji-umet-vlcata-a-svetlusky-3871 

O projevech pro skauty a skautky: https://casopis.skauting.cz/proc-je-u-vsech-plantazniku-tenhle-ukol-ve-stezce-2075

O projevech vodáckých kompetencí pro žabičky a vlčata v Kapitánské poště: https://casopisy.skaut.cz/kp/1014#p8

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 3668x

Práce s článkem

0
kladných hlasů

Klíčové výrazy

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.

Navigace: