Jak psát tiskovou zprávu
- Nahoru do: Jak na média
- Zveřejněno v: Tisková zpráva
Tisková zpráva obvykle obsahuje krátký citát klíčového mluvčího, který by měl zodpovědět otázky „jak“ a „proč“ nebo dostat do zprávy cokoli, co je pro organizaci důležité.
První odstavec zprávy má odpovědět na základní zpravodajské otázky: KDO, CO, KDY, KDE, PROČ a JAK. Následující odstavce by měly nabídnout podrobnější informace.
- Kdo – o kom je příběh?
- Co – čeho se týká?
- Kdy – se to bude odehrávat?
- Kde – se to bude konat?
- Proč – se to koná?
- Jak – jakým způsobem událost proběhne?
Zásady
- Nejdůležitější informace uvádějte nejdříve.
- Snažte se zaujmout titulkem a vysvětlit podstatu události v první větě nebo odstavci.
- Odpovězte si, proč by měla otázka zajímat běžného čtenáře konkrétní tiskoviny.
- Držte se faktů, nepoužívejte rozsáhlé přívlastky. Pozor na „fantastické“, „ohromné“, „úžasné“.
- Pište ve třetí osobě (ne my nebo ty/vy).
- Nepoučujte, nemoralizujte. Pro to si nikdo noviny nekupuje.
- Buďte aktuální, používejte např. dnes, ne minulý týden.
- Vyvarujte se skautského slangu. Mluvte o klucích a holkách, mladších dětech. Když už použijete „světluška“, „vlče“, „rádce“… okamžitě vysvětlujte, co to znamená.
- Buďte střízliví. Infantilnosti typu „dětem zářila očička nad barevným listím, které sbíraly“ nebo „knedlíky sypané cukrem všem úžasně chutnaly“ prostě nejsou zprávy do novin.
- Pozor na texty o historii. Zajímavosti ano, ale krátce. Popisy a cokoli dlouhého ne.
- Pozor na postesknutí, která nejsou zprávou. Hodí se možná do skautského časopisu, ale ne do novin: Někteří lidé se dnes snaží ovlivňovat naši mládež tím, že jí říkají: „Skauting je přežitý a zastaralý. Vždyť měl ve společnosti své místo již skoro před sto lety a stále dělají jen nějaké dobré skutky. Nemá tedy dnešní mládeži v moderní době co říci.“ Přesto ale skauting má rozhodně lepší vliv na mládež než současné realityshow v našich televizích Prima a Nova.
- Uveďte kontaktní osobu a telefonní číslo na němž bude stoprocentně k zastižení.
- Bude-li na akci něco obrazově zajímavého, redaktora na to upozorněte.
- Zprávu pošlete jako přílohu e-mailu nebo přímo v jeho těle, pokud není příliš dlouhá.
Úprava textu
- Ideálně na jednu stránku.
- Krátké věty.
- Datum
- Přitažlivý titulek, ne víc než jeden řádek.
- Používejte konkrétní slovesa v činném rodě (Ne: Večer byla dětmi z pátého oddílu postavena největší sněhová věž. Lépe: Děti z pátého oddílu postavily nejvyšší sněhovou věž.)