....

Chyba na stránce: Jak psát tiskovou zprávu - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/stredisko/propagace/jak-na-media/tiskova-zprava/854-jak-psat-tiskovou-zpravu"

Jak psát tiskovou zprávu

Jak psát tiskovou zprávu

Tisková zpráva obvykle obsahuje krátký citát klíčového mluvčího, který by měl zodpovědět otázky „jak“ a „proč“ nebo dostat do zprávy cokoli, co je pro organizaci důležité.

První odstavec zprávy má odpovědět na základní zpravodajské otázky: KDO, CO, KDY, KDE, PROČ a JAK. Následující odstavce by měly nabídnout podrobnější informace. 

  • Kdo – o kom je příběh?
  • Co – čeho se týká?
  • Kdy – se to bude odehrávat?
  • Kde – se to bude konat?
  • Proč – se to koná?
  • Jak – jakým způsobem událost proběhne?

Zásady

  • Nejdůležitější informace uvádějte nejdříve.
  • Snažte se zaujmout titulkem a vysvětlit podstatu události v první větě nebo odstavci.
  • Odpovězte si, proč by měla otázka zajímat běžného čtenáře konkrétní tiskoviny.
  • Držte se faktů, nepoužívejte rozsáhlé přívlastky. Pozor na „fantastické“, „ohromné“, „úžasné“.
  • Pište ve třetí osobě (ne my nebo ty/vy).
  • Nepoučujte, nemoralizujte. Pro to si nikdo noviny nekupuje.
  • Buďte aktuální, používejte např. dnes, ne minulý týden.
  • Vyvarujte se skautského slangu. Mluvte o klucích a holkách, mladších dětech. Když už použijete „světluška“, „vlče“, „rádce“… okamžitě vysvětlujte, co to znamená.
  • Buďte střízliví. Infantilnosti typu „dětem zářila očička nad barevným listím, které sbíraly“ nebo „knedlíky sypané cukrem všem úžasně chutnaly“ prostě nejsou zprávy do novin.
  • Pozor na texty o historii. Zajímavosti ano, ale krátce. Popisy a cokoli dlouhého ne.
  • Pozor na postesknutí, která nejsou zprávou. Hodí se možná do skautského časopisu, ale ne do novin: Někteří lidé se dnes snaží ovlivňovat naši mládež tím, že jí říkají: „Skauting je přežitý a zastaralý. Vždyť měl ve společnosti své místo již skoro před sto lety a stále dělají jen nějaké dobré skutky. Nemá tedy dnešní mládeži v moderní době co říci.“ Přesto ale skauting má rozhodně lepší vliv na mládež než současné realityshow v našich televizích Prima a Nova.
  • Uveďte kontaktní osobu a telefonní číslo na němž bude stoprocentně k zastižení.
  • Bude-li na akci něco obrazově zajímavého, redaktora na to upozorněte.
  • Zprávu pošlete jako přílohu e-mailu nebo přímo v jeho těle, pokud není příliš dlouhá. 

Úprava textu

  • Ideálně na jednu stránku.
  • Krátké věty.
  • Datum
  • Přitažlivý titulek, ne víc než jeden řádek.
  • Používejte konkrétní slovesa v činném rodě (Ne: Večer byla dětmi z pátého oddílu postavena největší sněhová věž. Lépe: Děti z pátého oddílu postavily nejvyšší sněhovou věž.) 

Podívejte se na tiskové zprávy Junáka.

logo

Práce s článkem

1
kladných hlasů

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.

Navigace:

  Nahlásit chybu