Proč vést účetnictví v systému ESO? Získáte mnohem více než jen účetní systém - správa akcí, cestovních náhrad, evidence majetku i členů.
- Nahoru do: Účetnictví
- Zveřejněno v: ESO - on-line účetnictví
Blíží se začátek nového účetního roku, a proto je nejlepší doba uvažovat o změně účetního programu. ESO je účetní systém, který lze využít pro jednoduché i podvojné účetnictví. Systém je zároveň napojený na skautIS a umí si z něho nahrát data. Kromě účetnictví obsahuje i další moduly - členové, akce, cestovní náhrady a majetek. Není omezen počet uživatelů a vše máte k dispozici online odkudkoliv.
Bližší popis systému ESO a jeho modulů naleznete v tomto článku.
Díky propojení systému ESO a skautISu je registrace a zajištění přístupů do systému ESO rychlé a jednoduché. Pro bližší informace, jak postupovat, klikněte zde.
Roční poplatek je 660 Kč pro malé jednotky s počtem účetních položek menším než 1500, pro větší jednotky je 1.000 Kč.
O zkušenosti se systémem ESO se s námi podělil vedoucí střediska Hiawatha Praha Ladislav Pelcl - Bilbo.
Jsme spíš větší středisko (cca. 220 členů) s ročním obratem kolem 1,5 milionu Kč, účtujeme v podvojném účetnictví. Po WinDUO jsme používali původní ESO (síťovou instalaci). S rozjezdem online ESO jsme na něj od roku 2016 přešli a v lecčem nám pomáhá.
Do ESO mají přes své skautISové účty přístup všichni, kdo potřebují - a to bez omezení počtu. Za to jsme moc rádi, protože řadu aktivit tak dokážeme rozdělit na víc lidí: pokladní zadává doklady, které proplácí vedoucím oddílů (a většinu jich i sama zaúčtuje díky předkontacím), hospodáři větších akcí účtují všechno - a hospodářka to vše koordinuje, vedoucí střediska tam najde aktuální stav rozpočtu či kolik nás vloni stál nájem v klubovně XY. Zkrátka nepřijde ani revizní komise, které jsme zřídili účty s oprávněním "pro čtení".
K dokladům lze ukládat přílohy, čehož hojně využíváme - naskenovaný paragon nevybledne a nemusíme si to postupně posílat v mailech (a pomáhá to i při vyúčtování grantů, kdy někteří poskytovatelé chtějí dodat i kopii dokladů - stačí je vytisknout).
ESO je synchronizované se skautISem, což je praktické při vypisování příjmových dokladů komukoliv ze střediska. A pro zakládání nových dodavatelů u faktur dokáže po zadání IČO doplnit ostatní údaje.
Asi většina středisek používá Fio banku - její výpis umí ESO načíst přes API, takže když si to jednou nastavíte, nemusíte z banky nic exportovat, stačí párkrát kliknout a můžete účtovat (výpisy dalších bank lze importovat ručně taky).
Nad rámec obyčejného online účetnictví (byť po stránce uživatelské je prostor k dalšímu rozvoji) je ESO o krok dál v práci s různými dotacemi a granty, které můžete k nákladů a výnosům zadávat. A vůbec je na řadě míst znát, že je připravené pro “naše použití” - pracuje například s akcemi (výpravy, tábory atd.) a nemusíte tak - jako dříve ve WinDUO či ostatních programech - pro akce využívat nějaké “kalkulační jednice” či “hospodářská střediska”.
A abych nezapomněl, ESO umí i jednoduché účetnictví a může tak být pro mnoho středisek alternativou k různým Excelům. Třeba využijete i moduly Majetek či Cestovní náhrady.
Celé je to online, přístupné odkudkoliv kdykoliv, a stojí nás to pár korun. Leckteré otázky si můžete zodpovědět v Nápovědě, případně vyzkoušet v Demoverzi.
Marie Konečná - Maňule
Specialistka účetnictví a ekonomiky