....

Chyba na stránce: Majetek a inventarizace - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/stredisko/majetek-a-hospodareni/predpisy-a-metodiky/majetek-a-inventarizace"

MAJETEK A INVENTARIZACE

Majetek a inventarizace

Majetek ve vlastnictví organizačních jednotek

Pro tuto problematiku byly ústředím Junáka vypracovány dva dokumenty: Směrnice k majetku Junáka, která je závazným dokumentem pro organizační jednotky a Metodický list Majetek nejen z účetního pohledu, který danou problematiku vysvětluje podrobněji.

Zákon o účetnictví č. 563/1991 Sb. dělí majetek na krátkodobý a dlouhodobý (= majetek s dobou užitelnosti delší jak jeden rok). Dlouhodobý majetek lze dále dělit na hmotný majetek (budovy, stavby, pozemky, stáda, ale i vinice a chmelnice), nehmotný majetek (např. software, licence, ...), a finanční majetek (cenné papíry, ...).

V rámci podvojného účetnictví rozlišujeme toto dělení majetku:

  • Dlouhodobý nehmotný majetek (ocenění vyšší než 60 000 Kč) - jedná se o nehmotné výsledky výzkumu a vývoje, software, ocenitelná práva, ostatní dlouhodobý nehmotný majetek;
  • Dlouhodobý hmotný majetek odepisovaný (ocenění vyšší než 40 000 Kč) - jedná se o stavby, samostatné movité věci a soubory movitých věcí, pěstitelské celky trvalých porostů, základní stádo a tažná zvířata, drobný dlouhodobý hmotný majetek pořízený do 31.12.2002 a ostatní dlouhodobý hmotný majetek;
  • Dlouhodobý hmotný majetek neodepisovaný (ocenění vyšší než 40 000 Kč) - pozemky, umělecká díla a sbírky.

Kategorie Drobný dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek byla k 1.1.2003 zrušena, o tomto majetku se účtuje rovnou do nákladů, a zároveň je evidován v operativní evidenci (pozn. co je operativní evidence, či z jakých částí se skládá je podrobněji uvedeno v Metodickém listu: Majetek nejen z účetního pohledu).

Dle Směrnice k majetku Junáka musí být s majetkem Junáka nakládáno účelně a hospodárně. Nesmí být využíván v rozporu s posláním Junáka a k takovému využití nesmí být ani poskytnut třetí osobě. S majetkem je oprávněn nakládat vedoucí organizační jednotky (pokud vnitřní předpis či rozhodnutí nadřízeného orgánu nestanoví jinak). Nabytí i pozbytí majetku musí být doloženo dokladem, pro pozbytí majetku je dokladem likvidační protokol. Nakládání s nemovitým majetkem (zejména zcizení či zřízení věcného břemene) podléhá schválení Výkonné radě Junáka.

Inventarizace

 

Provádění inventarizace je pro OJ Junáka ze zákona povinné. Připomeňme si, jaký je rozdíl mezi inventarizací a inventurou a co je třeba udělat pro úspěšné zvládnutí inventarizace.

 

Inventarizaci upravuje zákon o účetnictví č. 563/91 Sb. v platném znění, zejména v § 29 a § 30, z nichž plyne i rozdíl mezi inventarizací a inventurou.

 

Inventura je podmnožinou inventarizace a představuje fyzické nebo dokladové zjištění skutečného stavu majetku a závazků.

 

Fyzickou inventuru provedeme u majetku, který je možné vizuálně ověřit – počítáním, měřením, vážením – např. u pokladní hotovosti, vybavení, materiálu a to bez ohledu na to, kde je majetek OJ uložen (v klubovně, u někoho doma, někomu zapůjčen). Majetek sepisujeme do tzv. inventurního soupisu a to tak, abychom zachytili veškerý majetek, který jsme povinni evidovat (dle Směrnice k majetku musíme evidovat vše s hodnotou od 3 tisíc Kč, OJ může mít vnitřním předpisem stanoven nižší limit). Náležitosti inventurního soupisu naleznete v § 30 odst. 7 zákona o účetnictví.

 

Dokladovou inventuru děláme u majetku, u kterého nelze zjistit vizuálně stav (např. zůstatek na bankovním účtu, pohledávky, atd.). Dále ji provedeme u závazků, jiných aktiv a pasiv. Podkladem pro provedení této inventury je vždy doklad, např. výpis z účtu, smlouva, na jejímž základě vznikla pohledávka (dluh protistrany vůči Vám) atd.

 

Inventarizace pak obsahuje nejen zjištění skutečného stavu veškerého majetku a závazků (tedy inventuru), ale i ověření, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví. Inventarizace se provádí k rozvahovému dni (k 31.12.). Provedení inventarizace se musí prokázat následujících 5 let po jejím provedení.

 

Významnou část inventarizace tvoří fyzické inventury. Na fyzické provedení inventur je období od 1. září do konce února (nemusíme se scházet na Silvetra:-). Rozdíl mezi dnem provedení fyzické inventury a rozvahovým dnem se doloží přehledem přírůstků a úbytků.

 

Pokud je skutečný stav položek nižší než účetní, nazýváme rozdíl mankem nebo schodkem. V opačném případě se jedná o přebytek. Tyto inventarizační rozdíly je třeba vyúčtovat do účetního období, za které se inventarizace provádí. Bylo-li inventarizací zjištěno manko (schodek/úbytek) oproti účetnímu stavu, může jej OJ požadovat po zodpovědném činovníkovi. Schodek finančních prostředků a cenin je vyžadován po zodpovědném činovníkovi vždy.

 

Provedení inventarizace písemně nařizuje statutární orgán OJ v souladu se Směrnicí k inventarizaci. Rozhodnutí o provedení inventarizace obsahuje zejména časový harmonogram inventarizace, jmenování členů inventarizační komise a rozsah inventarizovaného majetku a závazků. Vzor rozhodnutí a postup pro úspěšné dokončení inventarizace naleznete v metodice k inventarizaci.

 

V případě dotazů k inventarizace se obraťte na hospodareni@skaut.cz.

 

 

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 7540x

Práce s článkem

2
kladných hlasů

Klíčové výrazy

Diskuse o článku

3 Názory
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.
  Nahlásit chybu