Mějte kontrolu nad financemi střediska - pracujte s rozpočtem
- Nahoru do: Řízení střediska
- Zveřejněno v: Finance a hospodaření
K plánování a sledování finančních prostředků slouží rozpočet. Rozpočet se sestavuje na kalendářní rok a zjistíme z něj, kolik peněz potřebujeme na svoji činnost a z jakých zdrojů peníze získáme.
Povinnost sestavování rozpočtu a také jeho schválení střediskovou radou vyplývá z Hospodářského řádu. Rozpočet na další rok je nejlepší sestavit zhruba 2 měsíce před koncem roku.
Pokud jste tak neučinili doteď, nečekejte na další kalendáří rok - sestavit ho můžete i na již probíhající rok. V tomto případě do rozpočtu započítáte realizované náklady i výnosy a na další část roku vytvoříte odhad.
Středisko by si rovněž mělo také vytvářet rezervu pro případ nenadálých situací - nezískání dotací a grantů, nutnost nákladnější opravy apod. Rezervu je dobré vytvářet dlouhodobě, doporučeno je ve výši 10 % celkových nákladů.
Příklady odhadovaných položek do rozpočtu jednotky:
Náklady (výdaje)
- režijní náklady středisko - nájem klubovny, elektřina, voda (odhad dle předchozího roku)
- režijní náklady tábořiště - cestovné, opravy (plán oprav tábořiště)
- materiál, vybavení - potřeby pro činnost oddílů (dle plánu činnosti, výsledků inventarizace, stavu opotřebení a plánu obnovy vybavení)
- odhad nákladů akcí (dle plánu činnosti, plánovaných rozpočtů akcí)
- služby - opravy (dle plánu, invenatarizace)
- ostaní - pojištění
- proplácení nákladů činovníkům (např. účast. poplatky na vzdělávání, cestovné atd.)
Zdroje (výnosy, příjmy)
- registrační poplatky
- dotace MŠMT
- příspěvky samosprávy (obec, kraj..)
- účastnické poplatky (akce, tábory)
- příjmy z pronájmů (klubovny, tábořiště)
- ostatní příjmy - dary, jiné příjmy z akcí
Zdroj: Příručka pro vedoucí středisek - Základy hospodaření
S rozpočtem je dále důležité průběžně pracovat, kontrolovat jeho čerpání a aktualizovat dle měnících se plánů - např. pokud nezískáte grant, nebo se v průběhu roku objeví potřeba větší opravy. Pokud jsou naopak výdaje nižší, je dobré včas plánovat další nákupy, abyste vyúčtovali získané dotace a granty a nemuseli na konci roku rychle objednávat velké množství vybavení, případně vracet peníze.
Po skončení roku je dobré rozpočet vyhodnotit a zjistit, zda se vám podařilo hospodařit dle plánu a vyhodnotit rozdíly v jednotlivých položkách. Toto vyhodnocení můžete provést tak, že vedle sloupců s plánovanými výdaji (příjmy) doplníte ještě další sloupec se skutečnými výdaji (příjmy). Dále porovnáte plánované a skutečné výše položek - u větších rozdílů je dobré zjistit důvody nenaplnění/překročení rozpočtu.
Obdobným způsobem byste měli pracovat i s rozpočty větších akcí a táborů.
Více informací se můžete dozvědět v metodice Rozpočet a vše kolem.
Marie Konečná - Maňule
Koordinátorka ekonomických on-line projektů
Tento článek je součástí Hospodářských střípků. Přehled všech článků odeslaných hospodářskými střípky a možnost přihlášení k zasílání mailem je zde. Případné dotazy můžete směřovat na hospodareni@skaut.cz nebo ve skupině Hospodaření pro skauty na facebooku.