....

Chyba na stránce: Jak jsme na tom s Přírodou kolem nás - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/organizace/ustredi/odbory/ekoodbor/5548-jak-jsme-na-tom-s-prirodou-kolem-nas"

Jak jsme na tom s Přírodou kolem nás

Jak jsme na tom s Přírodou kolem nás

Dle Sond do skautského světa nemá vzdělání vedoucích vliv na to, jak se v oddíle pracuje s tématem Příroda kolem nás. Zároveň pokud se oddíl chová ekologicky v jedné oblasti (např. v provozu klubovny), je velká pravděpodobnost, že se tak chová i v ostatních (např. na táboře nebo výpravě). To jsou hlavní výstupy Sond, se kterými musíme v Junáku - českém skautu pracovat.

Z dotazníkového šetření (Sond do skautského světa) zabývajícího se ekologickými tématy --- co oddíly, tábory a kurzy dělají, umí, jak šetrně se chovají a tak --- plyne, že ekologickým tématům se věnuje 98 % dotázaných. Mezi respondenty nejsou rozdíly mezi pohlavími, velikosti oddílu, kraji apod. Skautská kvalifikace (vzdělání) nesouvisí s tím, jak se respondenti chovají ekologicky, ani s tím, jak se ve své skautské činnosti věnují ekologickým tématům. Pokud už se někdo nějakému ekologickým tématům věnuje, věnuje se víceméně všem sledovaným (zdali třídí odpad, šetří energií, chovají se v běžném provozu šetrně, ohleduplně k přírodě na táboře a výpravách apod.).

Šetření se zúčastnilo celkem 1384 respondentů, nicméně ne všichni odpověděli na všechny otázky. Pouze 3 % dotázaných ve své skautské praxi nepracují s dětmi. Tito nesdílí žádné společné charakteristiky co se týče přístupu k ekologickým tématům. Respondenti nijak se nevěnující ekologickým tématům (1,88 %) nesdílejí žádné společné charakteristiky. Pokud se někdo věnuje ekologickým tématům, zabývá se jimi ve většině oblastí (v klubovně 86 %, na výpravě 76 %, na táboře 90 %, atd.). Mírně se liší jen kurzy a základny, kde je množství ekologických aktivit menší. Nevíme zdali to souvisí s menším povědomím/zájmem o tuto oblast, anebo s různými vnějšími omezeními (nedostatek peněz, nájem, …).

Respondenti, kteří se ekologickým tématům věnují při provozu klubovny (86 %), se shodně věnují třídění odpadu, nepoužívají jednorázové nádobí, snaží se věci opravovat (ne vyhazovat), šetří energie, šetří vodu a vytváří co nejméně odpadu. Ekologické čistící prostředky a kompostování se objevují v menší míře a nemá tak silnou vazbu na ostatní body. Můžeme spekulovat, zdali svou roli hraje vyšší cena ekologických čistících prostředků, anebo třeba prostorové limity v případě kompostu.

Respondenti, kteří se ekologickým tématům věnují na výpravách (76 %) se společně věnují všem oblastem komplexně - třídí odpad, nepoužívají jednorázové nádobí, používají ekologické čistící prostředky, šetří energie, šetří vodu, vytváří co nejméně odpadu, při nákupech omezují plastové tašky, v přírodě po nich nezůstávají odpadky. To sice není špatný výsledek, ale přeci jenom bychom byli rádi za vyšší číslo.

Respondenti, kteří se ekologickým tématům věnují na táborech (90 %) se společně věnují všem tématům (s drobnou odchylkou ekologických čistících prostředků), a sice třídí odpad, nepoužívají jednorázové nádobí, snaží se věci opravovat (ne vyhazovat), šetří energie, šetří vodu, kompostují, vytváří co nejméně odpadu, při nákupech omezují plastové tašky, v přírodě po nich nezůstávají odpadky, chovají se tam ohleduplně, atd.

Aktivity nesouvisí se skautskou kvalifikací: 25,43 % respondentů vzdělávací kurz na oblast Příroda kolem nás nepřipravil, ale nechybí jim to, 13,89 % kurz nepřipravil a chybí jim to, 33,54 % neví a pouze 27,14 %  respondentů uvádí, že je vůdocovský kurz připravil realizaci oblasti Příroda kolem nás Tady rozhodně je co zlepšovat. Vzdělání v této oblasti není pro budoucí vedoucí povinné, nicméně ve skautské praxi se tyto znalosti předpokládají. Je to rozhodně námět pro další práci.

Pokud už někdo za špatného počasí přesune výpravu dovnitř, udělá to v každém případě (prší, sněží, je moc zima, …). Toto nesouvisí s kvalifikací a ani se znalostmi toho, jak se v přírodě chovat. Respondenti většinou mají všechny znalosti chování a pobytu v přírodě (vaření na vařiči, chování za bouřky, apod.). Přesunutí výpravy také nesouvisí s aktivitami, které dělají (cílem výpravy). Většina respondentů má většinu znalostí a dělají většinu aktivit. To, zda přesunou výpravu dovnitř za špatného počasí je na znalostech a schopnostech nezávislé.

Mezi aktivitami, které oddíly nedělají, ale chtěly by, vyniká obecný požadavek na větší množství ekologických témat (29 % dotázaných) následovaný tříděním a omezením odpadu (27 %, to je velmi zajímavé) a pozorováním přírody (24 %).

Vojtěch Zeisek - Jezevec
ekologický odbor

 

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 229x

Práce s článkem

0
kladných hlasů

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.

Navigace:

  Nahlásit chybu