Tři studia připravují v soutěži nové logo a vizuální styl Junáka - českého skauta. Porota návrhy posoudí na začátku září
- Nahoru do: Komunikace
- Zveřejněno v: Nové - jednotný vizuální styl
V srpnu vypsal Junák - český skaut uzavřenou soutěž (tendr) na nové logo a jednotný vizuální styl Junáka - českého skauta. Účastní se ho tři uznávaná grafická studia a jeho výsledek má být známý před zasedáním Náčelnictva v září. S výběrem oslovených studií i s přípravou tendru pomáhal pracovní skupině Náčelnictva pro logo a jednotný vizuální styl Ondřej Kafka, odborný konzultant z Unie grafického designu.
Cíle změny loga a vizuálního stylu připravovala skupina několik let, prošla mnoha diskuzemi a externími konzultacemi a vypracovala několik analýz. Výslednou podobu zadání tendru také pomohlo svými připomínkami dotáhnout mnoho dobrovolníků. Hlavním záměrem změny loga je odstranit dnešní chaotické používání dvou symbolů – loga a znaku – a nahradit je jedním logem, které bude velmi podobné současnému znaku. U vizuálního stylu (souhrnu pravidel pro práci s barvami, písmem atd.) je hlavním cílem jeho snadnější použití i neprofesionálními grafiky (všemi skauty) a větší atraktivita v dnešní době. Podrobnější důvody ke změně si lze přečíst v samostatném článku.
Tři studia, která se tendru účastní, vybírala pracovní skupina ve spolupráci s Ondřejem Kafkou (www.unie-grafickeho-designu.cz/kontakty/) ze seznamu zhruba desíti kandidátů. Při výběru bylo důležité, aby soutěžící měli zkušenost se zakázkou podobných rozměrů a dostatečné odborné grafické kvality, ale zároveň aby k Junáku - českému skautu nepřistupovali rutinně a výsledek nebyl příliš „korporátní“. Skupina posuzovala především dosavadní portfolio kandidátů. Tendru se nakonec účastní studio ReDesign, které v minulosti zpracovávalo například vizuální styl Pražského jara, Vysokého učení technického v Brně, nebo podobu časopisu Respekt; dále Toman Graphic Design, které pracovalo pro Lékaře bez hranic, vytvořilo vizuální styl Českému statistickému úřadu, nebo nové logo kol Favorit; a také Lumír Kajnar, který mimo jiné zpracoval logo a vizuální styl České pojišťovny, České rugbyové unie, nebo Univerzity Tomáše Bati.
Ačkoli bylo původním záměrem skupiny uspořádat tzv. „kombinovanou soutěž“, kde by se kromě několika oslovených studií mohl zúčastnit i kdokoli další, nakonec se rozhodla pro uspořádání uzavřeného tendru se třemi účastníky. Hlavním důvodem k tomu bylo doporučení Ondřeje Kafky, podle kterého by se otevřené soutěže zřejmě nechtěla profesionální studia účastnit. Každá soutěž je totiž pro ně risk a poměrně často se stává, že v otevřených soutěžích nevyhrávají graficky kvalitní návrhy. Studia se jim tedy poslední dobou vyhýbají z obavy o promarněnou práci. Postoj Unie grafického designu byl pro skupinu důležitý nejen pro znalost grafického prostředí, ale také proto, že i její záštita byla důležitá pro důvěryhodnost procesu.
Studia odevzdají své soutěžní návrhy do konce srpna. Poté o nich proběhne interní diskuze, a o pořadí následně rozhodne porota složená z pěti až sedmi zástupců Junáka - českého skauta a dvou zástupců Unie grafického designu. Definitivně pak rozhodne Náčelnictvo, které zasedá 19. a 20. září. Došlé návrhy a rozhodnutí poroty budou zveřejněny v rámci pilných materiálů do zasedání Náčelnictva, tedy nejpozději 11. září.
Pokud chcete sledovat dění okolo nového loga Junáka - českého skauta blíže, přidejte se do skupiny na Facebooku.
za pracovní skupinu Náčelnictva pro pro jednotný vizuální styl
Šimon Trlifaj – Šošon