....

Chyba na stránce: Střediskový vedoucí říká: Hodnocení kvality mi otevírá oči - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/clanky-na-webu/3304-hodnoceni-kvality-mi-otevira-oci"

Střediskový vedoucí říká: Hodnocení kvality mi otevírá oči

Střediskový vedoucí říká: Hodnocení kvality mi otevírá oči

Hodnocení kvality může mít i vlastního okresního zpravodaje. Přečtěte si rozhovor s jedním z nich - Davidem Odehnalem – Davem. Dozvíte se třeba jeho doporučení, proč hodnocení dělat nebo jaké vidí přínosy či nedostatky tohoto projektu nebo jak pracuje s výstupy nebo...

Můžeš se nám představit?

Nazdar, jmenuji se David Odehnal - Dave a su z Brna. V pracovním světě podnikám sedmým rokem na volné noze jako programátor. V normálním životě vedu skautské středisko Vrbovec v Brně-Bystrci. Do Junáka jsem vstoupil v roce 2002, bylo mi tehdy dvanáct. Motivací mi byl dobrý kamarád, který skautoval. A také mnoho večerů ponořených do foglarovek. V roce 2010 jsem si dal od skautských aktivit řekněme hygienickou přestávku (kterou mohu jedině doporučit :-) ) a o 3 roky později jsem se vrátil a převzal vedení střediska.
V okresní radě Brno-město působím v týmu výchovných zpravodajů. Jelikož jsme nemalý okres, zastává oblast výchovy 3členný tým. Každý z nás pečuje o určité oblasti - brněnské rádcovské kurzy, tématická výchovná setkání, návštěvy střediskových rad, rozvojové projekty, … Mé oblasti jsou postupové závody a hodnocení kvality.

Jak jsi se poprvé dozvěděl o hodnocení kvality a jaké byly tvé první zkušenosti s tímto nástrojem?

U nás ve středisku se s hodnocením kvality začalo rok před mým nástupem do funkce. Vedoucí oddílů i ostatní členové střediskové rady si tedy již počátečními porodními bolestmi prošli a věděli, jak tento nástroj funguje a k čemu slouží. Pro mě to byla novinka. Přišlo mi to dost složité a vnímal jsem to jako další byrokratickou zátěž pro vedoucí.
Velkým impulzem mi bylo absolvování manažerských kurzů Muška a Mušinka. Načerpal jsem mnoho znalostí a dovedností, které mě výrazně posunuly i v profesním životě. Z kurzů jsem přijel namotivovaný s touhou spoustu věcí zlepšit a posunout na vyšší laťku.
Jak už to tak ale bývá, není přenesení nových dovedností do praxe tak růžové, jak se na první pohled jeví. Vedení střediska ani oddílu není one man show a muselo tedy dojít k akceptaci - průniku mých představ s představami týmu.

Musíte to umět prodat.

Přijedete namotivovaní z kurzu s touhou dělat to v oddílu lépe, vyjet ze zajetých kolejí. Předpokládáte, že budou ostatní sdílet vaše nadšení - stejně jako účastníci, se kterými jste byli na kurzu. V takovém případě dojde však často k rozčarování.
Změny přinášejí nové příležitosti, nevíme však, co přesně přinesou a bojíme se jich. Často se tak bez dostatečné přípravy nepodaří, aby tým změnu přijal.

Se zpětným ohlédnutím mohu dát za sebe tato doporučení k zavádění větších změn, což se týká i hodnocení kvality:

  • jeďte na kurzy s někým dalším z vaší oddílové či střediskové rady
  • vytvořte si plán rozdělený na fáze, kdy a jakým způsobem změny zavedete a buďte připraveni dělat kompromisy
  • změny nejdříve proberte jednotlivě s dalšími členy týmu - je snazší přesvědčit jednotlivce než celou skupinu
  • srozumitelně a otevřeně ukažte přínosy i nevýhody dané změny
  • ukažte příklady, jak to dělají jinde (praktická ukázka vydá za 1000 slov)
  • změny aplikujte postupně, např. každý rok nějakou část - evoluce je pro tým přijatelnější než revoluce

 

Má prvotní nedůvěra vycházela spíše z nedostatečné znalosti, jak hodnocení kvality funguje a k čemu může být prospěšné.

Postupem času, jak jsem se více prakticky seznamoval s plánováním oddílů a střediska, vyvstala potřeba určit slabé a silné stránky a klíčové oblasti, na které se zaměřit. Také mě zajímalo, jak si stojíme v porovnání s dalšími jednotkami.

Pokračovat v hodnocení kvality pro mě bylo jednodušší, protože jsem mohl navázat na práci svého předchůdce, který je ve středisku a v oddílech zavedl.
Nyní je to již určitá tradice a do hodnocení kvality se zapojují všechny naše oddíly, tábory, do střediskového pak většina členů střediskové rady, zpravodajové i další činovníci.
Pokud se vám podaří překonat počáteční nejistotu, vydržet a hodnocení dělat pravidelně - po předání oddílu či střediska máte vyhráno. Používání hodnocení kvality jako nástroje zpětné vazby již zůstane jako zažitý známý prostředek.

Můžeš nám blíže představit funkci zpravodaje hodnocení kvality?

Snažím se poskytovat metodickou a informační podporu střediskům a oddílům. A v neposlední řadě, aby šel v tomto okres příkladem, sám si hodnocení kvality dělal a zapojil do něj co nejvíce členů okresní rady, pak je hodnocení více objektivní.

Proč u vás na kraji/okrese tato pozice vznikla?

Řekl bych, že velmi přirozeně. Pojí se s tím určitá administrativa, kdy 1x ročně výsledky prezentujeme na zasedání okresní rady. Také hledáme konkrétní body, ve kterých jsou naše oddíly, tábory a střediska silná a kde jsou slabší a můžeme tak na tyto oblasti soustředit své síly. Podle výsledků z hodnocení kvality pravidelně aktualizujeme plán činnosti okresu.

Jaké vidíš její přínosy nebo naopak nedostatky?

  • pomoc při nalezení silných a slabých stránek
  • pomoc při určování klíčových oblastí činnosti
  • konkrétní textové doporučení, na co a jak by se měla jednotka či akce zaměřit
  • informační a metodická podpora, která je k dispozici
  • fajn grafy :-)
  • možnost porovnat se s ostatními jednotkami a akcemi
  • některá hodnotící kritéria jsou zavádějící a těžko hodnotitelná
  • některé části SkautISu v rámci hodnocení kvality nefungují dobře. Např. souhrnné výsledky pro nadřízené vykazují mnoho chyb (chybná legenda k jednotlivým oblastem apod.)

 Jak pracujete s výstupy?

Krom již zmíněného vyhodnocujeme 1x ročně velmi kvalitní oddíly, které z hodnocení vyšly nejlépe. Jejich členům pak posíláme nášivky Kvalitní oddíl, které si mohou přišít na kroje. Také vyhodnocujeme dlouhodobě kvalitní oddíly za poslední 4 roky a “skokany”, což jsou oddíly, které se v hodnocení kvality za poslední rok výrazně posunuly kupředu.

Co se vám nejvíce u hodnocení osvědčilo?

Motivovat oddíly, tábory a střediska, aby se do tohoto “interního auditu” zapojily. Jako podstatnou vnímám dobrovolnou bázi - kdo se z nějakých důvodů nechce do hodnocení zapojit - nemusí.

Ovlivnilo hodnocení kvality nějak tvůj profesní či soukromý život? Pomohlo ti v něčem?

Vyplňování hodnocení je pro mě sebereflexí a připomenutím, v jakých oblastech jsme silní a na jaké tolik nemyslíme a mohly by pro nás být dříve či později problematické. Někdy mi to i otevře oči :-)

Co by jsi popřát projektu do budoucna?

Aby pokračoval a dále se rozvíjel. Myslím, že se jedná o nástroj, který nám mohou závidět i jiné nejen neziskové organizace.

Máš nějakou výzvu pro oddílové vedoucí?

Zapojte se! S celou oddílovou radou, ať už doma od počítače nebo všichni přímo na radě. Hodnocení kvality je tu hlavně pro vás. Zkuste si je vyplnit alespoň 2 roky po sobě se svým oddílem a táborem. V tu chvíli získáte i meziroční srovnání.
Pokud byste měli obavu, že by vám pak někdo do oddílu na základě výsledků hodnocení šťoural - je možné zaškrtnout, aby k detailním výsledkům hodnocení neměly jiné jednotky přístup ;-)
Doporučuji však nechat přístup k výsledkům pro nadřízené jednotky otevřený. Umožníte tak středisku, aby se lépe zaměřilo na oblasti, které vás pálí.

Tak do toho! Otevřete diáře a zapište si, kdy se do hodnocení pustíte.

Dave

Za tým Hodnocení kvality
Markéta Olišarová - Jóňa

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 1078x

Práce s článkem

1
kladných hlasů

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.

Navigace:

  Nahlásit chybu