Vztahová zpětná vazba
- Nahoru do: Komunikace
- Zveřejněno v: Zpětná vazba
Poskytovatel zpětné vazby je odlišný od příjemce zpětné vazby, což samo o sobě může být výhodou i nevýhodou. Příjemce může díky pohledu zvenčí zjistit o sobě nebo svém jednání informace, které sám nevidí. Zároveň ale může mít vzhledem k citlivosti takových informací obavy z kritiky nebo negativního hodnocení. Jedná se o subjektivní pohled poskytovatele zpětné vazby na chování nebo jednání příjemce. Často spojený s jeho vlastními pocity. U vztahové zpětné vazby proto záleží nejen na obsahu sdělení, ale i na způsobu jejího podání.
Zpětná vazba může mít charakter poukázání na žádané/funkční chování nebo jednání člověka či na oblast, kde je ještě co zlepšovat. S tímto typem zpětné vazby se ve skautských jednotkách setkáváme velmi často - ať už jde o zpětnou vazbu vlčeti, které právě špatně přišilo knoflík, skautce, která si po předchozím obědě zapomněla umýt nádobí, nebo nám vedoucím, že se nám uplynulá aktivita povedla a děti se z ní něco naučili.
Může ale také rozšiřovat právě zjištěné skutečnosti a uvádět je do širších souvislostí a významů. Takovou zpětnou vazbu obvykle nazýváme reflexe. Více se o reflexi dočtete v podnětných článcích Trendy: Rozumíme reflexi (?) (Skauting, únor 2017), Reflexe výchovné činnosti (Skauting, říjen 2015) a Reflexe činnosti prakticky (Skauting, listopad 2005)
TIP: Nastavte rádcům 360° zrcadlo Zajímavým způsobem hodnocení je 360° zpětná vazba. Ta pomůže hodnocené osobě nahlédnout na její vybrané schopnosti a dovednosti z různých úhlů pohledu. Obvykle se používá ve firemním prostředí, kde pracovník nejprve zhodnotí sám sebe a následně jeho schopnosti zhodnotí i jeho podřízení, nadřízení a kolegové. Po vyhodnocení zpětné vazby získá pracovník komplexní přehled o tom, jak v které oblasti vyniká. Stejný způsob lze aplikovat i v oddílu například na pozici rádce, kdy se do hodnocení zapojí několik členů družiny, ostatní rádcové a jeho vedoucí. Zásadní je sestavit seznam kompetencí, které má daný rádce splňovat a vymyslet způsob hodnocení. Jednoduše se můžeme inspirovat třeba u instruktorského kurzu Pollux, kde jako škála slouží procentuální stupnice (0 - 100 %) a z výsledků sestaví paprskový graf. Podrobnosti můžete najít na https://www.gewiki.cz/E360. |
TIP: Johariho okno – aktivita na sebepoznání a zlepšení skupinové dynamiky Se skupinou skautů můžeme vyzkoušet aktivitu Johariho okno, která nám pomůže identifikovat naše vlastnosti, rozšířit si povědomí o tom, jak jsme ve skupině vnímáni, zlepšit komunikaci a prohloubit vztahy ve skupině. Johariho okno je metoda sebepoznání, která pomůže rozlišit naše vlastnosti na veřejné (známé mně i všem ostatním), soukromé (známé pouze mně), slepé (známé pouze ostatním) a neznámé (ty o nichž nevím já sám ani nikdo ostatní). Cílem snažení může být i rozšíření veřejné oblasti na úkor soukromé, což přispívá k větší intimitě v mezilidských vztazích. Osoba, která si sestavuje Johariho okno nejprve vybere ze seznamu 56 přídavných jmen 5 - 6 vlastností, které na ni nejlépe sedí. Následně podobný výběr 5 - 6 vlastností, které na hodnocenou osobu nejlépe sedí provedou samostatně ostatní členové skupiny. Nakonec hodnocená osoba rozdělí vlastnosti do 4 kvadrantů popsaných níže následovně: Veřejné jsou ty vlastnosti, na kterých se shodla hodnocená osoba a ostatní členové skupiny. Soukromé jsou ty, které vybrala pouze hodnocená osoba, a slepé ty, které vybrali pouze ostatní členové skupiny. Mezi neznámé vlastnosti pak patří zbytek. Seznam vybraných vlastností najdete na wikipedii. Johariho okno si můžete vyzkoušet sestavit i online (pouze v AJ) na této stránce: https://kevan.org/johari.cgi. |