Osobní zpětná vazba
- Nahoru do: Komunikace
- Zveřejněno v: Zpětná vazba
U osobní zpětné vazby je poskytovatel a příjemce zpětné vazby jedna a ta samá osoba. Zpětná vazba probíhá formou vnitřního dialogu nebo sebehodnocení.
Schopnost sebereflexe se postupně vyvíjí během dětství a teprve kolem 14. roku se její vývoj uzavírá (viz Vývoj sebereflexe dítěte na Gewiki.cz). S tím je třeba počítat při přípravě aktivit a způsobu jejich hodnocení. Zároveň je vhodné postupně, přiměřeně věku, zapojovat aktivity, v nichž má svojí roli sebehodnocení.
TIP: Názorným příkladem je skautská stezka, která už v prvním a druhém stupni (Cesta země a vody) vyžaduje osobní zapojení skauta a skautky do hodnocení splnění úkolu, ale zároveň počítá s potvrzením ze strany dalšího svědka (kamaráda, rodiče) a vedoucího. Ve třetím a čtvrtém stupni (Cesta vzduchu a ohně) stále zůstává hodnocení splnění některých aktivit kromě samotného skauta a skautky i na svědkovi a vedoucím oddílu, ale u řady aktivit už si zaznamenává skaut a skautka sám/sama, zda danou aktivitu zvládl/a či ne. |
Může se zdát, že se zpětnou vazbou na osobní úrovni můžeme pracovat jen okrajově. Je na každém jedinci, kdy a jak vyhodnotí uplynulé události, prožité aktivity a situace. Protože ale až 80 % lidského poznávání pochází z vlastních, nepřenosných zážitků, neměli bychom na ni rezignovat.
K osobní zpětné vazbě můžeme podněcovat vhodně přizpůsobeným programem nebo situací. Můžeme třeba nechat dostatek volného času po programu, připravit podněcující otázky na klidném místě, nebo prostě koncipovat program tak, aby nutil k zamyšlení a zhodnocení vlastních kroků. Další vhodnou formou jak vést k sebereflexi může být např. psaní osobního deníku. Pokud poskytneme skautům a skautkám dostatek prostoru pro vlastní zhodnocení a zažití získaných zkušeností, můžeme zásadním způsobem zvýšit zapamatovatelnost nových jejich nových poznatků.
Více informací o sebereflexi a sebehodnocení, včetně inspirativních aktivit najdete v článku Jak na… oblast Kdo jsem (Skauting, červen 2012).
TIP: Učení se vlastní zkušeností Jedním ze základních prvků skautské výchovné metody je “učení se vlastní zkušeností” (anglicky výstižně learning by doing). Znamená to, že vše, co se ve skautském oddíle učíme, bychom měli zkoušet prakticky, reálně, naživo… Zkrátka umožnit našim skautům a skautkám zažít danou činnost a poučit se z ní. Je to jeden z nejefektivnějších nástrojů výuky, protože danou činnost vnímáme všemi smysly a reagujeme na ní. Proces sebevzdělávání a učení se prožitkem (vlastní zkušeností) popsal Kurt Lewin a rozvíjel ho dále David Kolb. Ten rozdělil proces učení na čtyři fáze, které se neustále opakují. K efektivnímu učení dochází tehdy, když učební proces postupně využije všechny čtyři fáze. Čtyři fáze Kolbova cyklu
Kolbův cyklus tak může být vhodným námětem pro strukturování zpětné vazby po aktivitě nebo situaci, kterou jsme zažili. Zjednodušeně: Nejprve shrneme, co se dělo. Následně vyhodnotíme, co z toho se povedlo, co se nepovedlo a proč tomu tak bylo. Následovat by mělo poučení, co příště můžeme udělat lépe a co zopakovat. A na konci zbývá jen znovu aplikovat získané zkušenosti v praxi (čímž začíná celý cyklus nanovo). Zajímavým zjištěním je, že se u každého člověka liší schopnost učit se v jednotlivých fázích Kolbova cyklu. Více si o tom můžete přečíst v tomto článku. |
Jednou z nejdůležitějších zpětných vazeb v životě skauta a skautky je právě ta na osobní úrovni, neboť právě ta mu umožní konfrontovat jeho skutečné kroky s tím co se zavázal dodržovat ve skautském slibu a zákonu. Celý život totiž nebude pod dohledem vůdce oddílu, který by mu řekl, co by měl změnit a kde se zachoval správně.
TIP: Práce se slibem Před skládáním skautského slibu se řada skautů a skautek ptá na to, co se stane, když poruší některý z bodů skautského zákona. Přestanou být skauty? Ať už se sami zeptají, nebo je k této otázce navedeme, můžeme v tuto chvíli přivést skauty a skautky k potřebě provádět sebereflexi. Ve slibu se objevuje hned na začátku sousloví “jak dovedu nejlépe”. To by nás mělo nutit k sebereflexi, pokud se někdy nechováme v souladu se slibem a zákonem. Říká nám, že nikdo není neomylný, že se taková situace může stát. Neustále nás ale nabádá k tomu, abychom si říkali “Udělal jsem to skutečně nejlépe, jak jsem dovedl? Nemohu to příště zlepšit? Teď mi to sprosté slovíčko uteklo, nedovedl jsem se ovládnout, ale příště už to určitě dokážu…” Skautský slib a zákon je náš ideál a my bychom se k němu měli neustále snažit přibližovat. Prostřednictvím vlastní sebereflexe bychom si měli uvědomovat naše vlastní omyly a nedostatky a pokoušet se je zlepšit. A to je právě proces zpětné vazby prováděné se sebou samým. Inspiraci k rozhovoru se skautkami a skauty můžete načerpat třeba v textu “Slibuji na svou čest, jak dovedu nejlépe…” v knize Příběhy ke skautskému slibu a zákonu od Jiřího Zajíce – Edyho. |