Logo

Registrační otázky: Členství, registrace a členské příspěvky - jak to s tím je a kdy to řešit?

Registrace, členské příspěvky, evidence členů a vznik členství spolu na první pohled souvisí. Ale právě proto může být obtížné se vyznat v tom, jaký je mezi těmito věcmi rozdíl a kdy je potřeba věnovat pozornost které z nich.

V kostce je dobré o tom vědět toto:

To je to hlavní, co stačí pro základní orientaci. Pokud chcete vědět více detailů, čtete dál tento článek.

Registrace

Více informací najdete v příslušné části Křižovatky. Obecně se registrace řídí těmito dvěma předpisy:

Časově se registrace soustředí především na leden, pro vyšší organizační jednotky jsou pak některé kroky v průběhu února. Jen minimum kroků pro provedení registrace se provádí jindy (převzetí registračních kategorií v prosinci, hospodářské výkazy obvykle v první polovině dubna). V rámci registrace se typicky děje toto:

  1. V průběhu prosince se přebírají a zakládají registrační kategorie z úrovně ústředí až po střediska (oddíly a družiny využívají kategorie založené pro středisko). Od registračních kategorií se odvíjí výše členského příspěvku.
  2. V průběhu ledna se na oddílech a střediscích nastaví jakou má který ze členů registrační kategorii a jaké využívá v rámci členského příspěvku doplňkové služby (členská karta, časopisy, STS). Oddíly pak takovéto přehledy „odevzdají“ (kliknutím ve skautISu) na střediska, střediska pak nadřízeným organizačním jednotkám. V rámci odevzdávání se podle počtu členů a vybraných registračních kategorií a doplňkových služeb vypočítá, kolik činí částka, která se má odevzdat nadřízené jednotce na členských příspěvcích. Součástí procesu odevzdávání registrace je tedy i informace kolik, kam a do kdy zaplatit.
  3. Vyšší organizační jednotky pak registraci dále odevzdávají dále a řeší případné chyby. Stejně tak se při odevzdání dozvědí kolik poslat výše na členských příspěvcích.
  4. Nejpozději v polovině dubna odevzdávají všechny organizační jednotky (od střediska po kraje) ve skautISu svůj hospodářský výkaz za předchozí rok.
  5. Výsledkem odevzdání registrace je nakonec to, že existuje přehled o všech členech a jednotkách organizace k danému roku, jsou vybrány členské příspěvky, je zkontrolováno dodržování některých ustanovení organizačního řádu (kvalifikace, obsazení funkcí, počet podřízených jednotek…) a jsou odevdány hospodářské výkazy (a u zvláštních organizačních jednotek ještě další dokumenty, dle jejich statutu)

Vazba registrace na evidenci členů je tedy jen v tom, že těm členům, které ve skautISu průběžně eviduji - jak přicházejí a odcházejí v průběhu roku, jen označím některou z registračních kategorií s doplňkovými službami.

Vazba registrace na členské příspěvky pak ukazuje, kolik z vybraných členských příspěvků mám předat nadřízené organizační jednotce. To zda jako středisko nebo oddíl vybírám potřebné peníze od členů v prosincovém/lednovém termínu nebo někdy jindy, je jen na mně a zvyklostech oddílů/středisek.

Členské příspěvky

Členské příspěvky vybírají od svých členů všechny organizační jednotky a také Junák – český skaut jako celek. Vyšší organizační jednotky je dostávají od středisek či jiných podřízených jednotek v rámci registrace, střediska je mohou od svých členů vybírat v podstatě kdykoli podle vlastního uvážení.

Každý z nás tedy ve svém členském příspěvku platíme příspěvků několik – středisku, okresu (pokud ho máme), kraji a Junáku – českému skautu. A aby to bylo ještě trochu složitější, tak součástí členského příspěvku pro Junák – český skaut jako celek mohou a nemusí být ještě příspěvky na doplňkové služby, jako je členská karta, časopisy nebo Skautská telefonní síť.

O výši členských příspěvků se rozhoduje v průběhu podzimu – Náčelnictvo obvykle v září či říjnu rozhodne o výši členského příspěvku pro celou organizaci. Následně rady organizačních jednotek rozhodují o výši členských příspěvků pro svou jednotku. Do průběhu registrace se tato rozhodnutí promítnou díky přebírání registračních kategorií, které je popsáno výše.

Termíny pro převod příspěvků mezi organizačními jednotkami jsou zachyceny v každoroční Směrnici k registraci (pro daný rok).
Pro rok 2016 jsou termíny následující:

Přibližně měsíční posun proti termínům registrace je dán tím, že při odhalení a následné opravě chyb v registraci se může výše příspěvků změnit, takže je na tuto kontrolu a opravu čas, aby nebylo nutné si peníze složitě vracet.

Práce s členskými příspěvky tedy ve zkratce vypadá tak, že organizační jednotka vybere nebo dostane od podřízené jednotky nějaké peníze, část z nich (tolik, kolik si schválila jako členský příspěvek) si ponechá, zbytek pošle dál. Výběr peněž probíhá v čase a způsobem podle rozhodnutí střediska, přeposílání peněz mezi jednotkami se děje v průběhu února a března.

Členství a evidence osob ve skautISu

Nejdůležitější informace je už výše uvedená – na rozdíl od registrace evidenci členů provádíme průběžně – hned jak dochází ke změnám, snažíme se je zachytit ve skautISu. Příchozí nováčky zadáme co nejdříve, odchozím členům zase co nejdříve členství ukončujeme. Více se o tom najdeme ve Směrnici k evidenci údajů ve SkautISu.

Z pohledu oddílu či střediska je členy nutné zadávat okamžitě po jejich vstupu do organizace (když máte od rodičů podepsanou přihlášku). Jako středisko můžeme mít v té chvíli nastaven systém i tak, že rovnou vybíráte nějakou část členského příspěvku (některé jednotky vybírají na části, třeba dvakrát ročně), anebo vybíráme až jednou ročně spolu s registrací. Tedy záleží na vás, zda ihned od člena nějakou částku vybíráte, nebo ji vyberete až později spolu s každoroční registrací.

Více informací

K registraci a souvisejícím tématům existuje speciální sekce Křižovatky. Také je možné kdykoli pokládat dotazy na registrace@skaut.cz

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 2766x

Práce s článkem

0
kladných hlasů

Klíčové výrazy

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.
Copyright © 2014-2015 Junák - český skaut, z. s.
Český WEB s.r.o. | Internetová agentura