Logo

Jak napsat dobrou tiskovou zprávu?

Tisková zpráva je jedním ze základních prostředníků mezi námi a novináři. Ti jsou každodenně zahrnuti přívalem informací. Jejich úkolem je vybírat ty důležité a ty zpracovat pro své čtenáře a diváky. Jak to udělat, aby se mezi ty „důležité“ dostala právě naše zpráva?

Média jsou velmi systematickými orgány, které často fungují podle ustálených pravidel (říká se jim mediální rutiny). Pokud chceme být při komunikaci s médii úspěšní, je dobré tato pravidla znát a přizpůsobit se jim.

Vše začíná už před samotným psaním tiskové zprávy. Pro tiskovou zprávu vybírejte zajímavou událost, která novináře skutečně osloví, která je i pro vás významná a kterou nebude složité zpracovat zajímavým způsobem (např. netradiční náborová akce, méně vhodné je psát tiskovou zprávu třeba o výsledcích vaší registrace).

Hlavní zásadou je, že zpráva musí novináře zaujmout. Denně jich dostanou desítky a je proto nutné, aby zpráva byla na první pohled zajímavá, jinak zapadne pod novinářův stůl už při prvním třídění. O první zaujetí by se měl postarat zajímavý titulek a první odstavec (takzvaný perex). Titulek by měl být jasný, stručný, ale zároveň přitáhnout pozornost díky zajímavému tématu. Neměl by být delší než jeden řádek a měl by obsahovat sloveso v činném rodě (například: Kamera v mobilu pomůže stavět školy v Etiopii).

V prvním odstavci pak stručně shrňte obsah celé zprávy v několika jednoduchých nerozvitých větách. Poté pokračujte samotným textem zprávy. Nezapomeňte, že editoři zpravidla krátí odzadu, proto nejdůležitější informace uvádějte na začátku zprávy. Samotný text oživí přímá řeč, ve které můžete citovat někoho ze členů střediska nebo pořadatelů akce.

Jak vypadá dobrá tisková zpráva

Dobrou pomůckou je leták Parta a příležitost. Obsahuje řadu tipů a nápověd. Stáhněte si honebo prolistujte!

Tisková zpráva může vypadat třeba takto: 

Prostudujte zprávu celou! „Zde!“


Časté chyby

Pokud máme tiskovou zprávu napsanou, můžeme přikročit k jejímu rozesílání. Důležité při rozesílání zprávy je správné načasování. U deníků je vhodné zprávu poslat alespoň jeden den a nejvíce pět dnů předtím, než chceme, aby byla zveřejněna. Zprávu posílejte raději v dopoledních hodinách (předtím než budou porady, na kterých se rozhoduje, na jakých tématech budou novináři pracovat). Není dobré posílat zprávu v pátek, přes víkend by mohla

Zpravodajské otázky
První odstavec zprávy má odpovědět na základní zpravodajské otázky. Následující odstavce by pak měly nabídnout nějaké podrobnější informace.
Kdo – o kom je příběh?
Co – čeho se týká?
Kdy – se to bude odehrávat?
Kde – se to bude konat?
Proč – se to koná?
Jak – jakým způsobem událost proběhne?

Zpravodajské hodnoty

Mediální teoretici sestavili seznam takzvaných zpravodajských hodnot, které představují seznam témat, jež se nejčastěji objevují ve zprávách a jsou tedy pro média zajímavá. Pro nás z toho vyplývá, že na skautských akcích může zájem novinářů zvýšit například:

Snažte se tedy na svých akcích hledat důvody, proč by měly někoho zajímat. Obohaťte o ně své tiskové zprávy.

Víte, že…
90 % novinářů dává přednost elektronické poště nebo kombinaci e-mailu a dalších způsobů komunikace.
Pouze třetina novinářů (31 %) čte více než jen titulek či první odstavec tiskové zprávy, aby si udělali představu, zda zpráva obsahuje zpravodajsky hodnotné informace či nikoliv.
V průměru novinář obdrží 46 tiskových zpráv týdně.

Zdroj: Donath-Burson-Marsteller, Průzkum mezi českými novináři, červen 2003

Další kapitola: Komunikace s novináři

Související dokumenty

Související stránky

logo

Práce s článkem

0
kladných hlasů

Klíčové výrazy

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.
Copyright © 2014-2015 Junák - český skaut, z. s.
Český WEB s.r.o. | Internetová agentura